Без ключової торгової артерії Кремля. Союзники Путіна виштовхують Росію з ще одного сегмента ринку.
Проблеми, з якими стикається РЖД, спонукають імпортерів все частіше обирати автомобільний транспорт для доставки товарів з Далекого Сходу замість залізниці. У цьому контексті китайські перевізники поступово завойовують ринок.
Згідно з інформацією, опублікованою в The Moscow Times, менеджери російських логістичних фірм зауважують на зростаючій активності китайських перевізників. У другій половині 2024 року китайські компанії та водії почали активно розвивати цей сектор через збільшення попиту на автомобільні перевезення та швидке зростання цін, що стало наслідком нестачі пропускної спроможності на залізничних маршрутах. В даний час китайські перевізники прагнуть досягти рівня російських колег за кількістю виданих дозволів на міжнародні перевезення, і, за переконаннями російських логістів, китайська влада обмежує надання таких дозволів для російських компаній.
Згідно з інформацією в матеріалі, раніше китайські транспортні компанії відчували конкуренцію переважно на Далекому Сході та в Сибіру, тоді як до центральних регіонів Росії їхні вантажівки потрапляли досить рідко. Шлях до Москви або Санкт-Петербурга, куди прямує велика частина імпортних вантажів, а потім назад, перевищує 15 000 км. Додатково, китайським перевізникам заборонено здійснювати каботажні перевезення - тобто транспортувати внутрішні вантажі по території Росії. Зазвичай китайські компанії отримували майже вдвічі менше дозволів на в'їзд до Росії, ніж російські водії на в'їзд до Китаю.
У цьому році конкуренція досягла нового рівня, і ситуація стає критичною для російських перевізників, особливо в регіонах, що прилягають до китайського кордону, а також у Сибіру. Попит на так зване "карго" різко зріс, що фактично припускає "сіру" або навіть контрабандну доставку вантажів через китайських логістів. З кожним днем все більше категорій товарів "легально" неможливо ввезти в Росію, навіть з Китаю — це стосується багатьох видів верстатів, електроніки та інших товарів подвійного призначення. У зв'язку з цим російські імпортери змушені вдаватися до різноманітних сумнівних схем, пояснює менеджер зовнішньоторговельної фірми. Китайські посередники віддають перевагу залучати "свої" перевізники в таких схемах, додає він.
Крім того, попит на автомобільні перевезення влітку загалом почав різко зростати через систематичне невиконання планів із перевезень вантажів залізницею, нагадує співрозмовник TMT. У 2024 році в Росію привезли залізницями з Далекого Сходу щонайменше на чверть менше імпортних вантажів, ніж планувалося, і компанії змушені більше використовувати автотранспорт. Причина -- брак пропускної спроможності залізничних магістралей, рухомого складу і співробітників -- насамперед локомотивних бригад. У цих умовах імпортери стали перевантажувати товари на автомобільний транспорт.
На початку 2024 року, за даними Союзу міжнародних автоперевізників (СМАП), російським перевізникам було видано 82 000 дозволів на перетин китайського кордону, а китайським -- 52 000. Але вони закінчилися вже до літа, і в червні Мінтранс та Асоціація автомобільних міжнародних перевезень (АСАМП) домоглися видачі ще по 50 000 дозволів і Росії, і Китаю. Причому якщо китайська сторона взяла дозволів із запасом на зростаючий попит, то російські перевізники вже у вересні вибрали свою квоту, і Мінтранс попросив у Китаю ще 30 000 дозволів, але там затягли переговори і видали відповідь лише на початку грудня, пообіцявши лише 6000 дозволів, зазначає співробітник АСАМП.
Раніше повідомлялося, що російські залізниці вже третій рік поспіль відзначають зниження обсягів вантажоперевезень у країні через санкції, які негативно вплинули на експорт, а також через зростаючі труднощі в управлінні рухом потягів.
У листопаді 2024 року навантаження на мережі РЖД впало на 5,8% рік до року, до 95,6 млн тонн, а накопиченим підсумком за 10 місяців просіло на 4,4%.
Транспортування вугілля, яке є ключовим вантажем для РЖД і займає приблизно третину всіх перевезень, знизилося на 6,2%. Це стало наслідком різкого падіння експорту, з яким зіткнулися вугільники, змушені зменшити видобуток до мінімальних обсягів з моменту пандемії 2020 року.
Обсяги навантаження чорних металів знизилися на 9,9%, що стало наслідком зменшення експортних продажів металургійних компаній. Перевезення лісоматеріалів, які торік скоротилися на 14,2% через запровадження ембарго країнами ЄС на російські поставки, також зменшилися ще на 1,7%. Обсяги навантаження будівельних матеріалів зменшилися на 14,4%, цементу – на 4,7%, зернових – на 3,3%, хімічних вантажів – на 2,9%, а нафти та нафтопродуктів – на 1,1%.
У грудні 2024 року з'явилися новини про те, що російська залізниця стикається з найбільшим падінням показників з часів фінансової кризи 2008-2009 років, і ця ситуація продовжує залишатися актуальною.
АТ РЖД -- державний перевізник країни-агресора затвердило скорочення інвестиційної програми на 30% на 2025 рік через високі відсоткові ставки.