Цифровая эволюция судебной системы: как Украина формирует инновационный подход к правосудию.

Україна стоїть на порозі масштабної цифрової трансформації у сфері правосуддя. Впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) обіцяє змінити підходи до роботи судів, зробити їх прозорішими, доступнішими та зручнішими для всіх учасників процесу. Як це відбувається на практиці і чому цифровізація судочинства -- це більше, ніж просто технічний проєкт?
Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система є потужним інструментом, що має на меті автоматизацію діяльності судів та підвищення ефективності правосуддя. У 2023 році українські судові органи розглянули більше 3 мільйонів справ. Логічно, що обробка такої величезної кількості документів без використання інтегрованих цифрових рішень або вручну призводить до значного навантаження на систему.
ЄСІТС надає можливість суддям, адвокатам та громадянам оперативно отримувати доступ до судових матеріалів, брати участь у засіданнях в режимі онлайн і забезпечує інтеграцію з іншими державними реєстрами. Наприклад, у 2023 році було проведено близько 904 тисяч судових засідань в онлайн-форматі, що стало критично важливим під час військового стану.
Модернізація ЄСІТС -- це не лише розробка нових технічних рішень. Вона передбачає впровадження нових стандартів безпеки даних, удосконалення бізнес-процесів та створення зручних сервісів для користувачів. Але головне -- це прозорість і підзвітність, які закладені в основу реформи.
Це також виконання міжнародних зобов'язань України як країни-кандидата на вступ до Європейського Союзу. Цифровізація судочинства є частиною судової реформи в межах ініціативи ЄС для України -- Ukraine Facility Plan.
Цифровізація судочинства -- це поступове перетворення усіх судових процесів у електронні сервіси, що потребує чіткої стратегії, координації й залучення всіх зацікавлених сторін. З цією метою при Державній судовій адміністрації України створено Проєктний офіс.
Проєктний офіс застосовує міжнародні методики управління проєктами, зокрема стандарти, встановлені Project Management Institute (PMI). Основна мета цього офісу полягає в тому, щоб гарантувати, що всі етапи проєктів проходять у структурованій, контрольованій та ефективній манері. У нашому випадку Проєктний офіс Державної судової адміністрації фокусується на питаннях цифрового розвитку, трансформацій та цифровізації.
Цей метод дозволяє запобігти безладу, розподілу зусиль та повторенню виконуваних завдань. Проєктний офіс здійснює контроль над усіма етапами модернізації Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: починаючи з розробки технічної документації і закінчуючи реалізацією нових рішень, тестуванням та координацією взаємодії з різними зацікавленими сторонами.
Цікаво, що практика створення Проєктних офісів у державних органах уже успішно працює в Україні. Подібні офіси функціонують у Мінфіні, Міноборони, Мінвідновлення та інших відомствах. Вони допомагають координувати масштабні ініціативи, такі як запуск цифрових послуг, модернізація транспортної інфраструктури чи реформування систем закупівель.
Отже, Проєктний офіс виступає не просто як додаткова управлінська одиниця, а як ключовий механізм для ефективного реалізування великих трансформацій. У термінах проєктного менеджменту це визначається як "управління змінами".
Суттєво, що ці перетворення реалізуються завдяки підтримці міжнародних союзників, зокрема ініціативи "Підтримка цифрової трансформації" (DTA), яка фінансується агентствами USAID та UK Dev.
Основним документом, який формалізує це партнерство, став Меморандум про співпрацю між Державною судовою адміністрацією України, Фондом Євразія та Фондом Східна Європа. Це відкриває можливість для залучення ресурсів, експертної підтримки та впровадження найкращих міжнародних практик.
Для досягнення цілей команда ДСА України використовує підхід OKR (Objectives and Key Results), який дозволяє визначити чіткі завдання та оцінювати їх виконання.
Снова ж, OKR є новаторським методом, який вже інтегровано в роботу ряду державних установ України. Наприклад, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) розпочало застосування OKR у своїй діяльності ще в 2021 році, а Міністерство цифрової трансформації впровадило цю методологію у 2024 році.
На нещодавньому форумі Forbes Tech 2024 Михайло Федоров, віце-прем'єр та міністр цифрової трансформації, підкреслив, що "впровадження методу постановки та досягнення цілей OKR дозволило Мінцифрі підвищити ефективність дев'яти ключових напрямків своєї діяльності в десять разів за останні шість місяців".
Команда ДСА України на власному досвіді переконалася в результативності даного методу. Цей підхід гарантує прозорість на всіх етапах: кожен працівник усвідомлює, чим займаються інші команди, а також те, як їхня діяльність пов'язана з загальними цілями організації. Таке узгодження дій сприяє створенню синергії та підвищенню ефективності.
Перед командою ДСА України стоять амбітні виклики, які потребують системного підходу та скоординованих зусиль. Одним із ключових завдань, передбачених у рамках Ukraine Facility Plan, є розробка дорожньої карти модернізації ЄСІТС і її повне впровадження до кінця 2027 року.
Важливим етапом цього процесу є інтеграція ЄСІТС з іншими державними базами даних, впровадження централізованого автоматизованого розподілу судових справ, удосконалення механізму дистанційних судових слухань і дотримання найвищих стандартів захисту інформації.
Ключову роль у досягненні цих цілей відіграє злагоджена співпраця та комунікація між усіма стейкхолдерами, серед яких -- Вища рада правосуддя, Верховний Суд, Міністерство цифрової трансформації, Комітет Верховної Ради України з правової політики, міжнародні партнери та, звісно, користувачі ЄСІТС. Загальна кількість користувачів ЄСІТС, враховуючи масштаби судових процесів, сягає кількох мільйонів.
Ми маємо на меті створити комплексну платформу, яка охопить усі аспекти судових процесів і стане зручним інструментом для різних груп користувачів: суддів, працівників судової системи, громадян та бізнесменів. Наші ключові завдання полягають у автоматизації робочих процесів та спрощенні доступу до судових послуг. До 2030 року, завдяки інтеграції цифрових судових рішень, ми плануємо забезпечити, щоб 90% подань до суду здійснювались через Інтернет.
Довіра до судової системи формується не тільки через якість винесених рішень, але й завдяки відкритості та результативності всіх процесів в цій сфері. Цифрова трансформація правосуддя має на меті стати основою для цих перетворень.