Європа на порозі перетворень: як Україні відстоювати свої інтереси в умовах змінюючого союзу.

Європейський Союз активно переглядає свої стратегії. Брюссель тепер не виступає лише як посередник, що поширює універсальні стандарти.
Європейський Союз проходить через стадію суттєвих змін - у Брюсселі трансформуються не тільки політичні рішення, а й основні принципи функціонування ЄС.
І це далеко не перебільшення. Якщо кілька років тому ключовими термінами в європейському лексиконі були "сталий розвиток", "верховенство права" та "цінності", то сьогодні все частіше звучать інші: "безпека", "конкурентоспроможність" та "стійкість".
Європейські керівники відверто висловлюють думку про зміну акцентів з ідеалізму на прагматизм: "від екологічних ініціатив - до безпечних і європейських рішень".
Ці зміни матимуть безпосередній вплив на Україну.
Протягом тривалого часу наші реформи нерідко здійснювались під впливом зовнішніх чинників - Європейський Союз, Міжнародний валютний фонд та Сполучені Штати ставили вимоги щодо антикорупційних заходів, дерегуляції та реформування судової системи в обмін на фінансову чи політичну допомогу. Завдяки цим зовнішнім спонукам вдалося досягти значних результатів.
Проте сьогодні обставини кардинально змінилися - це стосується не лише України, а й самих європейських країн.
Європейський Союз активно переглядає свої стратегії. Брюссель тепер не виступає лише як посередник, що поширює універсальні стандарти..
Сьогодні Європейський Союз вносить зміни в свої правила: запроваджує заходи для підтримки національної промисловості, послаблює екологічні норми, переглядає стратегію державних закупівель, спрощує вимоги для аграріїв, а також ініціює спільні програми в галузі оборони. Це вже не ідеологічний тест, а прагматичне коригування політики.
Для України це не виклик, а шанс. Однак це також вказівка на те, що наша стратегія потребує коригування.
Ми більше не повинні розглядати політику Європейського Союзу лише як сукупність вимог чи як джерело фінансування. Нам слід представити себе як державу, яка сприяє зміцненню безпеки, конкурентоспроможності та стійкості самого ЄС.
Європейська трансформація розгортається в кількох ключових напрямах.
Насамперед, варто звернути увагу на регуляторну політику. Європейська комісія представила Omnibus package (COM(2024) 105 final), який має на меті зменшення адміністративного тягаря для бізнесу на 6 мільярдів євро. Це також включає перенесення термінів подачі звітності у сфері сталого розвитку та створення більш сприятливих умов для підприємництва. Важливо захистити європейські індустрії, і прагматизм у регуляторних рішеннях було офіційно визначено як один із ключових напрямків.
Наступна тема – екологічна політика. Навіть ключове регулювання ЄС щодо видалення лісів (Регламент (ЄС) 2023/1115) зазнало змін під впливом міжнародних торгових партнерів. Брюссель намагається знайти компроміс між екологічними завданнями та захистом важливих торговельних інтересів.
Це не свідчить про відмову. Натомість, це вказує на зміну фокусу з ідеалізму на більш реалістичний підхід.
Відбуваються суттєві зміни в політиці промислового розвитку. Європейський Союз розробляє нові пакети заходів для підтримки промисловості. Запроваджено Закон про індустрію з нульовими викидами (Регламент (ЄС) 2024/1263), а також полегшено умови для надання державної допомоги.
Особливу увагу заслуговує Steel Action Plan – ініціатива, спрямована на відновлення конкурентоспроможності металургійної індустрії.
Європейський Союз виявляє все більшу прагматичність у сфері зовнішньої торгівлі. Нещодавно укладені угоди, такі як з Mercosur, Канадою та Австралією, мають геостратегічні цілі: зменшення залежності від Китаю, зміцнення політичних союзів та диверсифікацію постачання ресурсів.
Навіть у відносинах з Україною в торгівлі реалізується підхід "керованої лібералізації". Після повного скасування мит у 2022 році у 2025 році були запроваджені захисні механізми для певних аграрних товарів, закріплені в Regulation (EU) 2024/1392. При цьому залишається загальна стратегія підтримки українського експорту.
Однак найзначніші зміни спостерігаються у галузі оборони та безпеки. Європейський Союз вперше розпочав фінансування спільних закупівель озброєння згідно з Регламентом ASAP (Регламент (ЄС) 2023/1525), а також створює нові інструменти для спільного виробництва оборонної продукції і розробляє SAFE Act. Таким чином, питання безпеки стало невід'ємною частиною економічної політики ЄС.
Для України надзвичайно важливо своєчасно долучатися до процесу формування норм Європейського Союзу.
До речі, Європейський Союз вже має досвід інтеграції країн-партнерів у свої політики на стадії формування норм.
Наприклад, Норвегія та Ісландія імплементують більшість регламентів ЄС через механізм ЄЕЗ; Швейцарія має доступ до внутрішнього ринку через двосторонні угоди; Ізраїль вже включений до програм Horizon Europe та Digital Europe.
Канада, завдяки угоді CETA, активно залучена до регуляторних консультацій і партнерств у сфері сировин. Що стосується оборонної тематики, Норвегія, Канада та США вже офіційно беруть участь у низці проектів співпраці в рамках ініціативи PESCO Military Mobility.
Якою має бути роль України у новій системі європейського прагматизму?
Для того, щоб ефективно використати нові можливості, Україні необхідно переосмислити свою роль у європейській політиці. Це вже не просто питання прохання про винятки — йдеться про активну участь у створенні нових європейських норм як потенційного члена союзу.
Це виглядає досить амбітно, але може втілитися в життя, якщо ми обговоримо питання, які також є цікавими для самого Європейського Союзу.
На рівні держави та бізнесу важливо перейти від традиційного звітування до систематичного моніторингу політик Європейського Союзу. Нам слід уважно стежити за новими ініціативами, які пропонує Єврокомісія, та активно домагатися визнання України як "особливого партнера з потенційною можливістю членства".
Це передбачає участь у процесі з самого початку, під час консультацій, технічних дискусій та у складі робочих груп.
На рівні експертних команд слід активніше обирати ті зміни в політиці ЄС, які напряму відповідають нашим інтересам. Багато політичних домовленостей попередніх років вже не є актуальними для сучасної Європи.
Ми маємо оперативно аналізувати нові європейські пакети - в обороні, держзакупівлях, промисловості, сировині, аграрній політиці - і швидко ініціювати дзеркальне включення цих норм до переговорних позицій України.
Наша мета полягає в тому, щоб узгодити не тільки норми, але й саму манеру спілкування з Європейським Союзом.
Від сторони, яку реформують - до сторони, що формує нову європейську архітектуру разом з партнерами.
Сьогодні для України відкривається винятковий шанс: перейти від реформ, що здійснюються під тиском, до реформ, які стають свідомим вибором в рамках нової політики співпраці в контексті європейського прагматизму.
Адже саме такий ЄС формується: ЄС економічної сили, безпекової автономії та гнучкої політики інтересів.
Час перестати запитувати, чого Європа хоче від нас. Час пропонувати рішення, які Європа шукає.