Холодний душ для президента: як скандал з НАБУ та САП вплинув на Зеленського


Досліджуючи підготовку народних депутатів до ключового голосування стосовно НАБУ і САП, а також етапи розвитку цієї політичної кризи, ви дізнаєтеся, які наслідки це може мати для України і президента Володимира Зеленського. Всі деталі читайте у статті РБК-Україна.

Сьогодні, 31 липня, Верховна Рада має знайти формальний розв'язок для найглибшої внутрішньополітичної кризи, що виникла під час великої війни. Вперше за три з половиною роки в Україні відбулися масові протестні акції. Тепер українська влада піддається критиці не лише з боку Віктора Орбана чи Роберта Фіцо, але й від цілком адекватних проукраїнських європейських лідерів.

Після бесід із численними представниками політико-дипломатичних кіл України та Заходу, РБК-Україна прийшло до висновку: навіть якщо Верховна Рада сьогодні успішно проголосує за відновлення НАБУ і САП, а Урсула фон дер Ляєн та інші європейські лідери висловлять позитивні думки у соціальних мережах, ця криза все ж залишить глибокий слід у довгостроковій перспективі, впливаючи як на внутрішню політику, так і на відносини з Заходом.

"У нас усі ходять злі, накручені, почуваються кинутими", - описує обстановку в "Слузі народу" за кілька днів до голосування один з її депутатів. Причина зрозуміла: нардепів спершу обманом скликали в зал під час обіцяних канікул, їхніми руками ухвалили найскандальніший за роки законопроєкт, потім зажадали скасувати своє ж рішення, а в кінцевому підсумку - по суті, і зробили крайніми.

Проте, як виявилося з інформації РБК-Україна, причини, які спонукали народних депутатів голосувати за ліквідацію НАБУ та САП, були досить різноманітними. Дехто піддався впливу міфів про те, що американські республіканці нібито очікують від нас знищення НАБУ/САП як "проектів демократів". Інші ж щиро прагнули продемонструвати свою вірність президенту Володимиру Зеленському, сприймаючи це голосування як певний тест на лояльність. А були й ті, хто дійсно не розумів, за що голосує, в той час як на деяких відкрито тиснули з "вищих" ешелонів влади.

Проте існували й такі депутати, які 22 липня направилися до Ради, щоб підтримати "звернення до Конгресу США", але, дізнавшись, що їм доведеться голосувати за обмеження повноважень антикорупційних органів, лише зраділи. Вони натиснули кнопку "за" з великим задоволенням.

"Ті, хто стверджує, що були абсолютно не в курсі, не зовсім чесні. Так, текст документа більшість побачила майже в останню мить. Проте, за тиждень до голосування депутатам уже натякнули на те, що їм слід очікувати певний 'сюрприз'. І багато хто, навіть в рамках неформальних бесід, зміг зрозуміти, до чого все йде," - ділиться своїми думками співрозмовник з СН.

Деякі депутати з правлячої фракції, які проголосували за законопроєкт №12414, згодом залишилися мовчазними і не висловлювали своїх думок щодо цього питання. Інші ж, навпаки, активно захищали позиції своєї партії у публічному просторі.

Засідання Верховної Ради України (фото: Getty Images)

Проте вже наступного дня, 23 липня, політична позиція партії зазнала змін, а згодом повністю змінилася на протилежну. Зеленський подав до парламенту законопроект, який фактично повертав ситуацію до початкового стану, скасовуючи нововведення, ухвалені всього за день до цього.

Усі опитані співрозмовники РБК-Україна відзначили, що існують дві основні причини: реакція суспільства та реакція міжнародної спільноти, але залишається незрозумілим, яка з них мала більший вплив. У будь-якому випадку, команда президента явно допустила серйозні помилки в обох випадках. Один з учасників бесіди з президентської команди вважає, що жорсткість реакції Європи могла б бути меншою, якби на українських вулицях під час війни не зібралася така велика кількість протестувальників.

"Ні Ані Зеленський, ні хто-небудь із його команди не відвідували Майдани, тому їм не зрозумілі основи цих подій," — зазначив один з депутатів, які виступають проти законопроекту №12414, в коментарі РБК-Україна.

Водночас, як розповідають у президентському оточенні, перед ухваленням важливих рішень Зеленський завжди цікавився можливою реакцією суспільства.

"Звичайно, ми бачимо нове політичне покоління, яке проявило себе на вулицях. Потрібно шукати і розвивати з ними емоційні зв'язки. Це покоління не покривається наявними медіа, принаймні більшою частиною медіа-сфери, вони мають свої погляди на життя, свої інтереси, і тепер держава має бути достатньо уважною, щоб враховувати і це політичне покоління", - каже співрозмовник з оточення Зеленського.

Такої ж помилки на Банковій припустилися і щодо європейської реакції. Дійсно, всі три з половиною роки великої війни Євросоюз, по суті, дотримувався негласного мораторію на критику України. З низки причин - не давати зайвих козирів антиукраїнським силам у себе вдома, не підривати західну єдність у підтримці України, ставити пріоритетом перемогу у війні тощо. Причому, як розповідали РБК-Україна співрозмовники і в Києві, і в Брюсселі, цей мораторій стосувався, зокрема, критики і за закритими дверима.

"Очевидно, що президенту не дали повного аналізу ризиків у цій історії, зокрема, в плані відносин з Євросоюзом і донорами. А вулицю взагалі ніхто і ніколи не вміє прогнозувати, якщо хтось говорить щось інше, то це брехня", - говорить співрозмовник РБК-Україна в ОП.

При цьому, цілком об'єктивно, переважну більшість часу Зеленського займає війна і пов'язані з нею питання - тому не дивно, що в плані можливої реакції суспільства на маневри навколо НАБУ і САП він міг покластися на думку свого оточення.

Врешті-решт, розв'язувати цю ситуацію доведеться народним обранцям. На відміну від голосування 22 липня, тепер ніхто спеціально не перешкоджає їм перетнути кордон. "Ми сподіваємося на їхню свідомість, намагаємось переконати і приносимо вибачення," - зазначив один з лідерів партії "Слуга народу" в коментарі для видання.

За словами джерела, багато нардепів від партії "Слуга народу" нині вважають себе жертвами ситуації, тому вважають, що мають моральне право на особливі умови. "Вони висловлювали ідеї, про які з 2019 року навіть не можна було мріяти", - розповідає співрозмовник про атмосферу в партійних чатах. Зокрема, деякі "слуги" прагнули отримати певні "гарантії", що НАБУ та САП, які відновили свої повноваження, не будуть переслідувати їх у майбутньому.

"Я вважаю, що НАБУ і САП не будуть особливо агресивними в своїх діях. Більш того, їхні західні партнери тепер уважніше слідкуватимуть за їхньою діяльністю. Можливо, зменшиться кількість справ щодо незадекларованих активів, таких як причіп 1988 року, і вони зосередяться на питаннях незаконного збагачення. Адже у них уже є накопичені матеріали, і тепер приховати їх не вдасться, доведеться все розкривати", - зазначив впливовий депутат від СН.

Серед інших висловлених побажань - необхідність координації з мажоритарними депутатами щодо призначення та звільнення керівників місцевих адміністрацій, регулярні зустрічі президента з фракцією, а також особисте представлення важливих законодавчих ініціатив тощо.

Група депутатів від "Слуги народу" озвучила думку, що це їхнє останнє голосування. Вони вважають, що якщо для порятунку України потрібно повернути старі зміни щодо НАБУ і САП, то вони готові підтримати це рішення. Проте далі, за їхніми словами, країна повинна буде знайти власні шляхи вирішення проблем.

Протестна акція проти законопроекту №12414 (зображення: Віталій Носач / РБК-Україна)

Так чи інакше, як вже згадувалося раніше у РБК-Україна, у сесійній залі знайдуться голоси на підтримку президентського законопроекту. Інформація про 70 "незгідних" членів пропрезидентської фракції, яку нещодавно оприлюднила The Financial Times, на думку співрозмовників РБК-Україна, є явно завищеною.

"Власне, не існує якихось 70, 50 чи 100 народних депутатів, які були б рішуче проти і відмовлялися б голосувати. Багато з них, якщо не всі, усвідомлюють, що альтернативи немає. Звісно, є певна група, яка відразу після голосування активно хвалила ухвалений закон, і їм справді буде важко змінити свою позицію на кардинально протилежну", - зазначає джерело в Слузі народу.

Крім голосів власної фракції, у президентській команді також розраховують на підтримку законопроєкту з боку опозиційних "Європейської солідарності", "Голосу" та частини нардепів із парламентських груп - колишньої ОПЗЖ, "За майбутнє" та "Довіра". Співрозмовник у групі Юрія Бойка підтвердив, що їхні нардепи, незважаючи на підтримку минулої ініціативи, голосуватимуть і за новий закон.

"Так, це була чітко зрежисована операція, яка організовувалася приблизно за два тижні до цього голосування. Але мало хто з депутатів розумів її наслідки, адже багатьох переконували, що все узгоджено із Заходом. Зараз не голосувати за новий законопроєкт, який повертає все назад, просто не можна, тому що інакше нам обіцяють серйозні проблеми із Заходом і загрозу втрати їхньої підтримки", - каже один із колишніх ОПЗЖшників.

Залишається невідповідною позиція фракції "Батьківщина", яка минулого тижня висловила підтримку законопроєкту, що обмежує незалежність НАБУ та САП. Після цього народні депутати на чолі з Юлією Тимошенко подали альтернативний законопроєкт, що суперечить президентському. Проте на засіданні профільного комітету ініціатива Зеленського отримала одностайну підтримку, включаючи голоси представників "Батьківщини". У будь-якому випадку, навіть без їхньої підтримки, законопроєкт, ймовірно, буде ухвалено.

Однак на цьому сюжет не завершиться.

"Захід тривалий час ігнорував проблеми, пов'язані з реформами, тому рано чи пізно ситуація мала б вибухнути. Після цього інциденту, безумовно, процеси прискоряться", - зазначає один із співрозмовників РБК-Україна, коментуючи перспективи відносин з Європою. Більшість експертів, як з українського уряду, так і з європейських дипломатичних кіл, погоджуються, що вони точно не будуть такими, як раніше.

Зокрема, слід очікувати зменшення гнучкості з боку Європи під час обговорень щодо різноманітних "бенчмарків", які Україні потрібно виконати для отримання наступного траншу фінансування. Процес реформ в Україні буде під більш ретельним контролем. "Всі усвідомлюють, що тепер європейські партнери не відступлять", - зазначає співрозмовник з уряду.

Утім, у разі успіху сьогоднішнього голосування, очевидно, вдасться уникнути безпосередніх жорстких наслідків - припинення грошової допомоги. Зокрема, процес отримання наступної частини фінансування за рахунок заморожених російських активів має розпочатися в перших числах серпня - і якщо 31 липня історію з НАБУ/САП вдасться більш-менш нормалізувати, то все так і буде.

Щодо резонансної ситуації з недоотриманням 1,5 мільярда євро в рамках програми Ukraine Facility, інформоване джерело РБК-Україна зазначає, що ця програма завжди діяла за принципом: Україна отримувала певну частину запланованих коштів відповідно до виконання цільових показників. Проте, як пояснює співрозмовник, до останнього скандалу існувала домовленість, згідно з якою Європа надавала Україні час до вересня, не розголошуючи свій висновок про виконання зобов'язань. Наразі ж ця угода була скасована з зрозумілих причин.

Володимир Зеленський, Урсула фон дер Ляєн та Антоніу Кошта (зображення: Getty Images)

Але й недоотримані гроші за Ukraine Facility можна буде отримати вже цього року, для цього треба буде прискоритися з різними реформами в найрізноманітніших сферах.

"Попереду дуже багато всього, і мова не тільки про БЕБ (за інформацією РБК-Україна, на розв'язання цієї проблеми Києву можуть дати час до вересня, - ред.), треба буде скасовувати "правки Лозового", купу всього", - розповідає один із лідерів СН. І за більшістю завдань не обійтися без нормально функціонуючої Ради.

А це - вже один із внутрішніх наслідків історії із САП і НАБУ. У керівництві "слуг" підозрюють, що до наступних засідань, приблизно до Дня незалежності, когось із депутатів доведеться "відпустити" - вочевидь, ідеться насамперед про списочників, яких можна оперативно замінити.

З рештою парламентського колективу Банковій, очевидно, тепер доведеться тісніше працювати - і в ОП це начебто розуміють. "Керованість" парламенту в будь-якому разі погіршиться, визнає в розмові з виданням впливовий нардеп від СН.

"Залишається питання, як не зруйнувати уряд Свириденко – їй ще потрібно буде вести переговори щодо сорока мільярдів на наступний рік, не кажучи вже про різноманітну допомогу у вигляді зброї та інших ресурсів. А її старт на посаді прем'єра вийшов досить важким, ох...", – зазначає співрозмовник, додаючи, що з огляду на парламент, який пережив величезний стрес, це завдання стане ще більш складним.

"Всі усвідомлюють, що, наприклад, перед голосуванням за законопроєкт про перші вибори після війни, було б доцільно мати в Раді відносно дієздатний склад," - зазначає один з депутатів від СН.

Безумовно, ситуація з НАБУ та САП завдала удару не лише інституціям, а й особисто Володимиру Зеленському. У команді президента вважають, що він не повинен нести всю відповідальність за виниклі проблеми, адже на їхню думку, відповідальність повинна розподілятися між усіма членами команди. Проте Зеленський, як і багато його попередників, сам активно сприяв формуванню у суспільстві думки, що всі невдачі безпосередньо пов'язані з ним, так само як і успіхи часто приписуються йому.

Ще не пройшло достатньо часу, щоб чітко оцінити, як скандал з НАБУ і САП вплине на рейтинги Зеленського. Можна лише припустити, що ефект "єднання навколо лідера", який спостерігався після інциденту в Овальному кабінеті з Трампом, тепер, ймовірно, вичерпає себе.

Один із співрозмовників РБК-Україна, який має глибоке розуміння виборчих процесів, акцентував увагу на ще одному важливому моменті — для Зеленського більшою загрозою є не лише зниження рейтингу, а й збільшення антирейтингу, що може мати серйозні наслідки. Він зазначає, що під час попередніх падінь підтримки, наприклад, на початку 2022 року, коли розпочалося повномасштабне вторгнення, або в кінці 2023 року, коли контрнаступ не відбувся, хоча рейтинг Зеленського знижувався, антирейтинг не зростав.

"Простими словами, це свідчить про те, що ти втрачаєш довіру до певного політика, однак не вважаєш його нечесним, а лише починаєш шукати інші варіанти", - зазначає він.

Після останнього скандалу, більшість респондентів, з якими спілкувалося РБК-Україна, вважають, що імідж "тефлоновості" президента Зеленського, сформований за часи великої війни, зазнає значних пошкоджень.

Простіше кажучи, критикувати президента можна, причому за все. "Переключити увагу, як зазвичай, уже не вийде. Усі зрозуміли, що, наприклад, війна і корупція -це просто різні треки", - каже один із депутатів від СН. І ця тенденція потенційно якраз і може працювати на зростання антирейтингу президента.

Наразі рейтинги та антирейтинги залишаються абстрактними поняттями. Проте, варто лише з'явитися шансам на мир, як вони стануть важливим політичним фактором. В останні часи в політичних колах все частіше звучать розмови про "сизифів труд".

Related posts