Конфлікт між Маском і Трампом може загрожувати космічним місіям: у NASA виникли побоювання.


Цю інформацію надає РБК-Україна, посилаючись на The Washington Post.

Минулого тижня керівники NASA та Пентагону звернулися до конкурентів SpaceX Ілона Маска з проханням прискорити створення альтернативних ракет і космічних систем. Це відбулося після того, як президент Дональд Трамп висловив загрозу скасування контрактів з SpaceX, на що бізнесмен відповів різким коментарем.

Особливе занепокоєння серед урядовців викликала заява Маска про те, що SpaceX може припинити польоти свого космічного корабля Dragon. Такий крок позбавить NASA єдиної нині наявної можливості доставляти астронавтів на Міжнародну космічну станцію (МКС).

Незважаючи на те, що згодом Маск відкликав свої слова, його коментар спровокував значне занепокоєння як у NASA, яке довіряє цій компанії безпеку своїх астронавтів, так і у Пентагоні, що значною мірою залежить від SpaceX для виводу на орбіту критично важливих супутників.

Занепокоєння серед державних установ, відповідальних за космічну та національну безпеку, свідчить про потенційні ризики надмірної залежності уряду США від SpaceX, зокрема у виконанні секретних місій. Компанія, що володіє багатомільярдними урядовими контрактами, забезпечує доставку вантажів і людей на МКС, запускає супутники для Пентагону та створює супутники, які використовують розвідувальні структури. Стурбованість посилюється тим фактором, що конкуренти компанії Маска суттєво відстають, що дозволяє бізнесмену домінувати, а уряд залишає з мінімальним вибором альтернатив.

Інформацію про таке занепокоєння повідомили більше десятка представників урядових і комерційних структур на умовах анонімності.

Один із посадовців NASA зазначив, що на початку конфлікт між Трампом і Маском у соцмережах видавався "забавним", однак після слів про виведення Dragon з експлуатації "стало по-справжньому моторошно". Аналогічна реакція спостерігалася у Пентагоні, де, за словами одного зі співробітників, офіцери сказали одне одному: "Це вже не смішно. Ми не телевізор дивимося, це реальна проблема".

Такі дії Ілона Маска вже неодноразово викликали занепокоєння у NASA. У 2018 році агентство розпочало розслідування культури безпеки в SpaceX після того, як Маск спожив марихуану під час подкасту Джо Рогана. Проте його коментарі в соціальних мережах, які загрожували обмеженням доступу NASA до Міжнародної космічної станції (МКС), вартість якої становить приблизно 100 мільярдів доларів, стали справжнім "переломним моментом".

"Коли усвідомлюєш, що він (Маск - ред.) може все зупинити через спонтанне рішення, це стає серйозною загрозою. Один з колишніх службовців NASA зазначив, що в агентстві панує значне занепокоєння."

Одним із чинників, що посилив конфлікт між Маском і Трампом, стало рішення Білого дому відкликати кандидатуру Джареда Айзекмана на посаду адміністратора NASA. Айзекман двічі літав у космос зі SpaceX і вважався близьким до бізнесмена.

Після загострення конфлікту в четвер, 5 червня, державні чиновники зв'язалися щонайменше з трьома приватними компаніями, - Rocket Lab, Stoke Space та Blue Origin Джеффа Безоса, - із запитами щодо стану їхніх ракет і готовності до виконання державних замовлень.

Представники компанії Sierra Space, що займається розробкою космоплана Dream Chaser для транспортування вантажів до Міжнародної космічної станції, провели зустріч з керівництвом NASA.

Гендиректор Sierra Space Фатіх Озмен у коментарі The Washington Post заявив, що компанія "готова забезпечити безперервну підтримку Міжнародної космічної станції". За його словами, NASA вже повідомило компанію щодо намірів диверсифікувати постачальників та уникнути залежності від одного партнера.

Dream Chaser перебуває на фінальній стадії випробувань й інтеграції в Космічному центрі Кеннеді, а компанія "тісно співпрацює з керівництвом NASA для запуску апарату до кінця року". Крім того, компанія працює над варіантом Dream Chaser для перевезення астронавтів, "який вивчає NASA".

Конгрес також висловив своє занепокоєння щодо ситуації. Один із основних комітетів парламенту надіслав запит до NASA, щоб дізнатися про стан капсули Starliner від компанії Boeing. Цей апарат розроблений для перевезення екіпажів на Міжнародну космічну станцію, але наразі має затримки у графіку. Під час першого пілотованого польоту, запланованого на 2024 рік, Starliner зазнав низки труднощів, які призвели до того, що агентство визнало його ненадійним для повернення астронавтів на Землю.

Після висловлювань Маска про завершення використання Dragon, у Конгресі виникли запитання щодо термінів готовності Starliner до нового польоту. У відповідь на запитання медіа, NASA повідомило, що планує можливий запуск Starliner на МКС на початку 2026 року, якщо вдасться отримати сертифікацію та усунути технічні недоліки. Розглядається варіант, як з екіпажем, так і з вантажем.

На думку експерта Американського інституту підприємництва Тодда Гаррісона, незважаючи на те, що Маск продовжує відмовлятися від своїх попередніх заяв, така загроза може негативно вплинути на репутацію SpaceX, яка протягом тривалого часу залишалася одним із найнадійніших партнерів урядових установ.

"Це схоже на блокаду космічної станції. Маск фактично оголосив, що відключить NASA від її власної лабораторії в космосі," - висловив він.

Гаррісон провів аналогії з подіями 2022 року, коли Маск відмовився включити систему Starlink, що могла б підтримати наступ українських сил проти російських військ. Це рішення спричинило обурення через занадто велику залежність національної безпеки від однієї компанії або індивіда.

Враховуючи досвід SpaceX у запуску супутникової мережі Starlink, цю компанію раніше вважали можливим підрядником для президентської ініціативи Дональда Трампа, що стосується створення системи протиракетної оборони Golden Dome, яка базувалася б на орбітальних супутниках.

Проте спонтанна заява Маска викликала значне занепокоєння в оборонному відомстві. "Ніхто не хоче, щоб ідея про те, що захист національних інтересів може залежати від твітів Ілона Маска, стала реальністю", - зазначив Гаррісон.

Гарретт Рейсман, колишній астронавт NASA і екс-співробітник SpaceX, зазначив, що слова Ілона Маска стали для астронавтів справді близькими, оскільки можуть jeopardize їхні шанси на здійснення польотів.

"Не слід переоцінювати роль емоційних сплесків у соціальних мережах. Проте, коли твої мрії та сподівання пов’язані з цим, важко уникнути думки: 'Господи, чи здійснюся моя мрія про космос?'", - поділився думками Рейсман.

Пентагон останнім часом намагається розширити військово-космічну індустріальну базу, щоб підвищити конкуренцію, знизити витрати і підвищити інноваційність. У 2024 році Космічні сили США оприлюднили стратегію, яка наголошує на необхідності уникати "надмірної залежності від одного постачальника чи рішення".

З метою створення конкурентного середовища, нещодавно Пентагон запровадив дві категорії конкурсів на запуск. Перша дозволяє новим учасникам подаватися на контракти для запуску менших і менш критичних супутників; друга - для потужніших перевірених ракет, які запускають супутники, втрата яких є неприйнятною.

Незважаючи на це, SpaceX залишається лідером у виконанні подібних місій завдяки високій частоті запусків ракети Falcon 9. Інші компанії, такі як Vulcan від United Launch Alliance (ULA), New Glenn від Blue Origin та Neutron від Rocket Lab, поки що не змогли продемонструвати свою надійність.

Отже, ракета New Glenn виконала лише один запуск, Vulcan - два, а Neutron жодного. Ще до недавніх коментарів Маска Пентагон відкрито висловлював стурбованість щодо швидкості розробки ракети Vulcan, незважаючи на те, що вона вже отримала сертифікацію для виконання завдань у сфері національної безпеки.

У заяві для Комітету з питань збройних сил Палати представників США, генерал-майор Космічних сил Стівен Перді наголосив на необхідності формування у підрядників, зокрема ULA, мають "запровадити культуру відповідальності та відновити довіру, щоб довести (Керівнику з придбання космічних систем. - ред.), що вони дотримуються принципів, необхідних для забезпечення швидких, бюджетних і своєчасних рішень".

Як зазначають фахівці з державних закупівель, з юридичної і практичної точки зору, реалізація озвучених Маском або главою держави погроз, є малоймовірною, - якщо уряд або компанія вирішать вийти з контракту, їм доведеться сплатити значні фінансові штрафи. А якщо підрядник відмовиться від контракту, це може зашкодити його шансам на отримання майбутніх контрактів.

Водночас певні аналітики ще раніше висловлювали побоювання щодо політичних дій Маска та їхнього впливу на його компанії. Наприклад, генеральний директор RocketLab Пітер Бек, який прагне здобути державні космічні контракти, у минулорічному інтерв'ю зазначив, що купівля Twitter (тепер X) та його стосунки з Трампом можуть негативно позначитися на бізнесі Маска.

"Звісно, це створює певний дискомфорт. Адже коли ти займаєшся важливими справами у сфері національної безпеки, відповідальність повністю покладається на генерального директора," - зазначив він.

Related posts