"Математика не має застосування в реальному житті": педагог спростував популярний стереотип і розкрив, як батьки позбавляють своїх дітей можливості на успішне майбутнє.
Заслужений учитель України Олександр Триліс підкреслив, що математика для дітей є справжнім даром і можливістю, а процес її вивчення не повинен бути стражданням. Він звернувся до батьків, які вважають, що "логарифми їм у житті не знадобляться", і розкрив, чому математика є універсальною мовою для всього світу.
У статті на сайті ZN.ua педагог наголосив: те, що говорить нам світ, виражається в математичній формі - кількісні характеристики, співвідношення, закони природи. Водночас людська мова більше пристосована для вираження емоцій.
"Виберіть будь-який об'єкт, виготовлений людиною (а їх навколо вас безліч, якщо ви не живете в лісі). Це може бути взуття, годинник, холодильник, окуляри або стілець. І вже не кажучи про телевізор, комп'ютер, автомобіль чи сучасний будинок. Процес їх створення проходить у три етапи, на кожному з яких математика грає вирішальну роль," – зазначив він.
Перший етап - це фундаментальна наука, яка дала змогу створити відповідну технологію, а також елементи глобальної інфраструктури (фінансовий, енергетичний, транспортний, інформаційний). За словами педагога, розгортання та підтримання цих структур потребує математики складнішої, ніж "логарифми та косинуси".
Другий етап - інженерний, що включає вибір матеріалів з необхідними властивостями, а також розрахунок та узгодження розмірів і інших параметрів. Важливо оптимізувати характеристики, такі як вага, потужність, вартість та якість. Напруга, температурний режим і механічні навантаження повинні відповідати загальноприйнятим стандартам. Усе це вимагає детального тестування, вимірювання та документування результатів.
Третій етап -- це організаційно-фінансово-логістичний процес, що передбачає оцінку витрат і ризиків. Необхідно визначити та узгодити усіх людей і ресурси, які будуть потрібні для реалізації проекту, а також забезпечити наявність відповідних матеріалів і техніки. Важливо, щоб була належна забезпеченість електроенергією, водою та вентиляцією. Усі відходи повинні бути правильно утилізовані, а готовий продукт -- реалізований, адже без цього про нього ніхто не дізнається.
"Давайте уявимо, що особа, котрій "математика не була потрібна", змогла уникнути участі в будь-якому з процесів, пов'язаних зі створенням будь-якого об'єкта (події, послуги, культурного явища)", - зазначає Триліс.
Педагог зазначив, що є творчі люди, які вважають, що математика їм не знадобилася і математичну роботу виконав хтось інший. Але батькам він порадив не поспішати з висновками, що в майбутньому дитині не знадобиться цей предмет, оскільки таке твердження є для школяра величезним обмеженням.
Щоб висловити це інакше, можна сказати: "Моя дитина не братиме участі у жодних творчих процесах, а якщо й буде задіяна, то її роботи можуть вийти досить посередніми." Або ж: "Моя дитина матиме можливість генерувати унікальні ідеї, які натовп технічних спеціалістів із задоволенням підхопить і обробить." Проте, погодьтеся, це звучить привабливо, але малоймовірно. Швидше за все, можна сказати: "Моя дитина займатиметься рутинною механічною працею." Хоча й це не так просто, адже таких вакансій стає все менше з кожним днем, - завершив свої міркування Триліс.
Доктор фізико-математичних наук та керівник лабораторії прикладної математики в Малій академії наук України, Катерина Терлецька, в інтерв'ю для OBOZ.UA поділилася думками про важливість математики в шкільній освіті та її зв'язок з музикою. Вона підкреслила, що математика пронизує всі аспекти нашого життя, не обмежуючись лише сухими формулами та рівняннями. Це універсальна мова, яка допомагає нам глибше зрозуміти навколишній світ, приймати обґрунтовані рішення та вирішувати складні задачі.
Як повідомляв OBOZ.UA, українські школярі не вміють вдумливо читати тексти, через що помиляються у розвʼязанні математичних завдань, зазначив заступник директора Львівського регіонального центру оцінювання якості освіти Андрій Миляника.