Метро коштує 37 гривень, а трамваї — 26 гривень: чи слід очікувати підвищення цін на проїзд у Києві та в який термін?


Експерт поділився думками про те, яких аспектів не вистачає столичному громадському транспорту та як пов'язані з цим повітряні тривоги.

У Києві знову порушили питання щодо необхідності підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті. Цю інформацію озвучив Руслан Кандибор, керівник Департаменту транспортної інфраструктури Київської міської державної адміністрації.

Зараз вартість проїду у Києві (метро, трамвай, тролейбус, фунікулер) становить 8 гривень, а якщо пасажир купує 50 поїздок, то платить 6,50 грн за кожну поїздку.

За інформацією посадовця, фактична вартість проїзду в міському транспорті становить 30 гривень. Руслан Кандибор вважає, що тарифи на проїзд для киян слід підвищити. Проте він зазначає, що на даний момент таких планів немає.

ТСН.ua з'ясовував, чому знову заговорили про потребу збільшувати ціни на проїзд у громадському транспорті Києва. Навіщо посадовці КМДА піднімають цю тему і чи зміниться сам транспорт після того, як вартість однієї поїздки зросте з 8 до 30 гривень.

Мешканці Києва вже тривалий час висловлюють незадоволення станом транспортних послуг. Розклад руху тролейбусів, автобусів і трамваїв залишає бажати кращого. У метро відчувається нестача вагонів, а в салонах міських тролейбусів і трамваїв комфорт часто не відповідає очікуванням.

Представники транспортного відомства повідомляють, що чинні тарифи забезпечують лише 25% від необхідних витрат на обслуговування транспорту. Це свідчить про те, що якість послуг безпосередньо залежить від сплачених вами коштів.

Фахівці в галузі транспорту стверджують, що пропозиції про підвищення нинішніх тарифів до 30 гривень можуть бути спробою оцінити реакцію суспільства або ж черговим способом залякати населення.

"Тариф на проїзд у Києві, озвучений на рівні до 30 гривень, я б охарактеризував як, м’яко кажучи, сумнівний. Немає ясності щодо методів його розрахунку. Наразі влада міста лише маніпулює цифрами, не повідомляючи, що планує підвищити вартість проїзду до завершення військового стану. Крім того, питання підвищення тарифів має політичний аспект, адже рішення ухвалює Київрада. На мою думку, підвищення вартості проїзду неминуче, але його слід проводити з обережністю, щоб нові тарифи не стали шоком для пасажирів", - ділиться думкою Олександр Гречко, експерт у сфері транспорту та співзасновник громадської організації "Пасажири Києва" в інтерв'ю ТСН.ua.

Згідно з висловлюваннями Олександра Гречка, міські урядовці розповідають міфи про значні витрати на одну поїздку, проте не вживають жодних заходів для збільшення кількості громадського транспорту на маршрутах і забезпечення його роботи за встановленим розкладом.

"Місто витрачає великі фінансові ресурси на неефективний ремонт асфальту, який виглядає абсолютно невиправдано на деяких вулицях Києва, в той час як інвестиції в транспортну інфраструктуру практично відсутні. Такий підхід не обіцяє нічого позитивного. На жаль, розвитком громадського транспорту в Києві ніхто не займається, а лише періодично нагадують про можливе підвищення тарифів на проїзд", - зазначає Олександр Гречко.

Експерт зазначає, що важливо знайти золоту середину: забезпечити зменшення дотацій для транспорту, не відштовхуючи при цьому пасажирів високими цінами.

"Умовно кажучи, можна зробити тариф у 30 гривень, як розповідають посадовці КМДА, але нові цінники будуть лише шокувати людей та викликати повне відторгнення від транспорту, який не їздить за графіком, переповнений у пікові години, а ще припиняє роботу під час повітряної тривоги. Тож таке підвищення - це абсурд, воно пришвидшить відторгнення пасажирів від громадського транспорту, а багатьох це ще й спонукатиме до купівлі власного авто або ж пересідати на приватні маршрутки, які, до речі, не зупиняються під час тривоги. Тобто у разі підвищення тарифу до 30 гривень платоспроможний пасажир піде з громадського транспорту, а у ньому їздитимуть лише пільговики", - прогнозує Олександр Гречко.

Експерт підкреслює, що два роки тому тільки третина пасажирів сплачувала за проїзд у киянському громадському транспорті, тоді як дві третини складали пільговики. Якщо тарифи піднімуться, малоймовірно, що платоспроможні пасажири оберуть некомфортний та непередбачуваний транспорт.

"Цікаво, що Київ залишається єдиним містом в Україні, яке призупиняє роботу громадського транспорту під час сигналів повітряної тривоги. Це рішення прямо впливає на фінансові результати комунального транспорту, але в КМДА, здається, не бажають навіть обговорювати цю тему. Вже не вперше ігноруються петиції киян, які просять дозволити транспорту працювати в період тривоги. Варто зазначити, що зупинка транспорту через тривоги може відлякувати платоспроможних пасажирів", - вказує Олександр Гречко.

На думку фахівця, у Київській міській державній адміністрації не дуже позитивно ставляться до впровадження більш адаптивної системи проїзних квитків, що може бути реалізована в транспортній мережі столиці.

"У Відні та Празі, діє досить зручна для людей система проїзних, у пасажира є вибір: придбати дорогий разовий квиток за 1-1,5 євро чи проїзний на місяць, пів року, рік, за яким вартість однієї поїздки у два-три рази буде дешевшою. Також у Європі поширені пересадкові проїзні квитки на 90 хвилин. З таким квитком, пасажир зможе виконати хоч 10 пересадок та отримає можливість за півтори години дістатися з однієї точки міста в іншу. За такий квиток, якби він працював у Києві, дійсно можна заплатити трохи більше, ніж за разову поїздку. Бо у нас, щоб доїхати до точки призначення, людині потрібно зробити 2-3 пересадки і кожного разу платити по 8 гривень, а це вже 24 гривні", - розповідає Олександр Гречко.

Експерт зазначає, що перед тим, як підвищувати вартість проїзду у транспорті, міським чиновникам було б варто налаштувати роботу єдиної систему оплати проїзду.

"Ця система невпинно ігнорує можливість інтеграції тарифів приватних маршрутних перевізників і міської електрички. Можливість їх об'єднання під час наступного підвищення тарифів виглядає малоймовірною, що ще більше ускладнить вже існуючі проблеми. Безсумнівно, що тарифи на проїзд у міській електричці встановлюються в Укрзалізниці, де діє власна система їх затвердження. Проте, з боку влади немає жодних спроб створити виняток або досягти домовленості щодо інтеграції", - зазначає експерт.

Він зазначає, що міська електричка не користується значною популярністю у киян, оскільки до станцій необхідно дістатися пішки або на іншому виді транспорту. Проте варто зазначити, що це єдиний вид транспорту в Києві, який функціонує під час повітряної тривоги і курсує за розкладом, чого не можна сказати про міський транспорт, що зазвичай застрягає в заторах або ламається в дорозі.

Олександр Гречко зауважує, що раніше рішення про підвищення тарифів на проїзд ухвалювалося, грубо кажучи, під приватних перевізників. Тобто після зростання тарифу в комунальних автобусах, метро та трамваях, одразу ж дорожчав проїзд у в приватних маршрутках.

Наразі приватні маршрутки перевозять пасажирів переважно за 15 гривень за одну поїздку. У той же час, проїзд у міському транспорті коштує 8 гривень, а при купівлі 50 поїздок - всього 6,5 гривень за кожну. Для людей, які під час війни уважно стежать за своїми витратами, різниця у ціні є істотною, адже вартість приватних маршруток у два рази більша. Тому деякі пасажири готові почекати півгодини на комунальний автобус - хоча він курсує рідше, зате в ньому більше місця.

Олександр Гречко зазначає, що підвищення тарифів на проїзд у комунальному транспорті до 20 гривень буде вигідним приватним перевізникам. Вже через місяць вони також піднімуть свої тарифи до цієї ж позначки. Це призведе до більш активної роботи маршруток, які будуть підбирати пасажирів, залишаючи комунальний транспорт в основному для пільговиків. В результаті, попри нові тарифи, комунальний транспорт знову опиниться у збитках, тоді як приватні перевізники зможуть заробляти. У масштабах Києва, підняття тарифів на 5 гривень для кожного пасажира створить десятки мільйонів гривень необлікованої готівки, яка потрапить у потрібні руки. Саме тому приватні перевізники мають інтерес у підвищенні тарифів.

Експерт додає, що останній раз тарифи на проїзд в приватних маршрутках збільшували у травні 2022 року. За цей час громадський транспорт продовжував живитися на державних дотаціях, а досягнута маржа у приватних перевізників значно впала у порівнянні з 2022 роком.

Звичайно, за цей час вартість пального зросла, і, можливо, водіям стало потрібно більше коштів. Однак, підвищення цін на проїзд ніяк не вплинуло на якість перевезень пасажирів. Більше того, рівень обслуговування не покращився жодного разу з моменту підвищення тарифів у Києві – це стосується як комунального, так і приватного транспорту. Комунальний транспорт, як завжди, зазнає деградації і переважно обслуговує пільговиків, в той час як приватні перевізники продовжують заробляти, перевозячи пасажирів у старих та іржавих маршрутках, - резюмує Олександр Гречко.

ТСН.ua запитав у КМДА, чи планує місто збільшити тарифи на проїзд у громадському транспорті у 2025 році.

У відповіді на запит нас запевнили, що питання підвищення тарифів на проїзд навіть не обговорюється. Останній раз тарифи на проїзд у транспорті Києва змінювали в 2020 році.

Відповідно до розпорядження виконавчого органу Київської міської ради від 5 березня 2020 року під номером 399, яке стосується встановлення тарифів на послуги перевезення пасажирів та вартості проїзних квитків у міському громадському транспорті, були затверджені чинні тарифи на перевезення. На сьогоднішній день питання про підвищення вартості проїзду в київському громадському транспорті не обговорюється, - зазначив у відповіді на запит ТСН.ua Роман Лелюк, заступник директора Департаменту транспортної інфраструктури Київської міської державної адміністрації.

У департаменті додають, що відповідно до фінансової звітності КП "Київський метрополітен" за 9 місяців 2024 року собівартість перевезення одного пасажира складає 36,90 грн.

За інформацією КП "Київпастранс" собівартість перевезення 1 пасажира наземним міським пасажирським авто- та електротранспортом становить 26,22 грн.

Раніше ТСН.ua повідомляв про те, що мости в Києві можуть обрушитися в будь-який момент: які заходи слід вжити і чи зможе Подільський міст вирішити цю проблему.

Также ознакомьтесь с:

Хотів проїзд по 30 гривень і не збудував жодної станції: чим запам'ятався скандальний начальник метро Брагінський

Кадровий дефіцит через мобілізацію: експерт вразив прогнозом транспортного колапсу в Києві.

Related posts