"Вибачте, яке відношення має педагогічна свобода до цього питання?" Лікарчук роз'яснив, чому пропозиція скасувати платні конкурси для вчителів є невірною.


Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО), висловив думку, що звільнення педагогів від участі в різноманітних конкурсах не має жодного впливу на їхню педагогічну свободу. На його переконання, справжня свобода в навчанні формується завдяки іншим факторам, яких, на жаль, не вистачає вчителям у навчальному процесі.

Цю інформацію Лікарчук оприлюднив у своєму пості на Facebook. Він підкреслив, що справжня свобода для вчителя полягає в можливості самостійно обирати методи навчання для учнів, а не підкорятися нав'язаній системі оцінювання, яка лише ускладнює процес викладання.

"Омбудсмену слід було б наполягти на скасуванні цих систем оцінювання з боку МОН. Оцінювання є невід'ємною частиною освітнього процесу, і саме під час його реалізації вчителю надано законодавче право на академічну свободу", - зазначає колишній чиновник.

Зокрема, Лікарчук вважає, що слід припинити залучення педагогів до організації та проведення шкільних олімпіад з основних предметів, оскільки в їх сучасному вигляді вони є наслідком радянської освітньої системи.

Педагогічна свобода також передбачає зменшення навантаження на вчителів, звільняючи їх від необхідності складати плани, звіти та іншу документацію. Як зазначив колишній посадовець, справжнім проявом піклування про вчителів стало б запровадження заборони на оцінювання їхньої діяльності за показниками успішності випускників на Національному мультипредметному тесті, участі учнів у олімпіадах та конкурсах, а також за кількістю документів, які потрібно підготувати для сертифікації чи атестації.

"Чи не проявом уваги до вчителів стало б прохання омбудсмена заборонити оцінювання їхньої діяльності на основі результатів ЗНО/НТМ випускників, участі їхніх учнів у конкурсах і олімпіадах та зайнятих там місцях, а також за кількістю документів, які потрібно підготувати для сертифікації чи атестації? Або ж, можливо, звільнити педагогів від чергувань, супроводу учнів та організації харчування тощо," – підкреслює Лікарчук.

Він зазначає, що кожен урок, проведений будь-яким педагогом, має свою унікальність, тому не слід оцінювати діяльність вчителя, спостерігаючи лише за його методами. Як підкреслив колишній керівник УЦОЯО, неможливо на основі одного чи двох уроків сформувати об'єктивне уявлення про роботу шкільного викладача з боку експертів. Педагогічна свобода не може бути виміряна за зовнішніми критеріями оцінювання діяльності вчителя.

Лікарчук зазначає, що питання педагогічної свободи є однією з найголовніших викликів в українській освіті. Проте її не вдасться розв'язати, якщо шукати рішення не в контексті самої проблеми.

Нещодавно OBOZ.UA повідомив, що в Україні вчителям буде простіше пройти процес сертифікації.

Related posts