Росія прагне підвищити обсяги виробництва літаків: аналітики ISW проаналізували ситуацію та зазначили ключовий "аспект".
Країна, що виступає агресором, Росія, прагне наростити виробництво бойових літаків у середньостроковій та довгостроковій перспективах. Незважаючи на те, що раніше планувалося зменшити кількість працівників у авіаційній сфері, зосередившись на виробництві безпілотників та озброєння, тепер вона змінює свій курс.
Про нову мету Кремля говорять супутникові знімки й заяви російського уряду. На думку аналітиків Інституту вивчення війни (Institute for the Study of War, ISW), РФ намагається збалансувати виділення значних ресурсів на виробництво і нових видів озброєння, і традиційних систем.
28 червня фінське видання Yle представило супутникові знімки, отримані в період з середини 2024 року до травня 2025 року. Ці зображення свідчать про те, що Росія збудувала або модернізувала не менше п'яти об'єктів на території Казанського авіаційного заводу, що займає площу в 19 000 квадратних метрів.
Журналісти відзначили, що підприємство спеціалізується на виробництві та модернізації стратегічних літаків Туполєва, зокрема Ту-160М, Ту-160М2 та Ту-22М3, а також на виготовленні вертольотів. Відомо, що російські урядові структури мають намір продовжити нове будівництво до кінця 2026 року з метою розширення виробничих потужностей заводу.
У січні 2025 року прес-служба російської державної Об'єднаної авіабудівної корпорації (ОАК) повідомила про завершення будівництва нового цеху для остаточного складання. В ході модернізації виробництва були оновлені технологічні процеси, а також придбано сучасне обладнання, включаючи верстати з числовим програмним управлінням, новітні зварювальні установки і системи для вимірювання та контролю.
У корпорації оголосили, що Російська Федерація має намір зібрати на Казанському літакобудівному заводі чотири літаки Ту-214 до 2025 року, сім до 2026, 17 у 2027 році та по 28 щорічно з 2028 року. Додатково, у лютому місцеве видання Evening Kazan повідомило про наміри чиновників інвестувати до 90 мільярдів рублів (приблизно $1,2 мільярда) у модернізацію заводу.
Одночасно є інформація, що цей завод стикається з труднощами у процесі модернізації та виконанні розширених виробничих планів літаків через санкції та тривалі проблеми з нестачею робочої сили в Росії. У 2024 році він зміг випустити лише два Ту-160М2 і два Ту-160М.
Проте поточні щорічні обсяги виробництва на заводі залишаються неясними, оскільки Туполєви, які були заплановані на 2024 рік, вірогідно, вже деякий час знаходяться в процесі виготовлення. Санкції, а також нестача комплектуючих та робочої сили, ймовірно, й далі будуть уповільнювати виробництво літаків у Росії, незважаючи на зусилля щодо розширення виробничих потужностей, як зазначають експерти ISW.
Водночас там зазначають, що Росія також розширює виробництво літаків марки "Сухой". Глава ОАК Вадим Бадеха 25 червня оголосив, що країна має намір підвищити ефективність виробництва таких літаків на 30% до 2030 року й працює над збільшенням обсягів їхнього виготовлення понад рівень виробництва 2024 року.
Український військовий оглядач Олександр Коваленко в травні оцінював, що наразі Росія може виробляти літак марки "Сухой" за один-два місяці. Також повідомлялося, що ОАК має намір звільнити 1500 управлінських співробітників у Москві, через що аналітики припускали, що в такий спосіб Кремль може знижувати пріоритети в авіабудуванні, щоб заощадити кошти й матеріали для виробництва безпілотників і зброї.
Проте заява Бадехи, датована 25 червня, разом з аналізом супутникових зображень Yel, свідчать про те, що Росія, імовірно, намагається знайти баланс між інвестиціями в виробництво безпілотників та необхідністю продовжувати виготовлення традиційних авіаційних систем, таких як літаки, - зазначено в звіті ISW.
Як повідомляв OBOZ.UA, раніше аналітики розповіли, як Росія шукає засоби для якнайважчих ударів по Україні та розширює виробництво "Шахедів". Також агресор проводить експерименти зі своєю новітньою ракетою-бомбою "Гром-Е1", що є частиною його тривалих зусиль із адаптації повітряних атак.