Скандал щодо запровадження штрафів для автомобілістів: чи справді lawmakers переглянули свої погляди?


В Україні знову заговорили про можливе запровадження системи штрафних балів для водіїв, які порушують Правила дорожнього руху.

Суть пропозиції полягає в наданні водіям певної кількості балів, які зменшуватимуться внаслідок фіксації порушень правил дорожнього руху. За задумом розробників, така система здатна підвищити відповідальність водіїв і, як наслідок, знизити кількість дорожньо-транспортних пригод.

Проте, стало відомо, що Верховна Рада найближчим часом не планує розглядати зазначений законопроєкт. Цю інформацію оприлюднив народний депутат України Максим Бужанський у своєму Telegram-каналі. Він зазначив, що народні обранці не мають наміру навіть ставити на обговорення питання щодо запровадження штрафних балів.

"Скільки б законопроєктів на цю тему не реєстрували у Верховній Раді, ми не будемо їх розглядати. Водіям не варто хвилюватися з цього приводу", -- написав Бужанський.

Таким чином, народний депутат фактично поставив крапку у численних обговореннях і публікаціях щодо можливого повернення штрафної системи, яка викликала неоднозначну реакцію серед українських водіїв.

Система штрафних балів для водіїв не є новою для України. Її вже намагалися запровадити кілька років тому, однак повноцінно вона так і не запрацювала.

Концепція була вперше затверджена у 2015 році, коли передбачалося, що кожен водій отримуватиме щорічно 150 балів. За кожне порушення правил дорожнього руху, зафіксоване камерами автоматичної фіксації, з цього рахунку віднімали б певну кількість балів. У разі, якщо бали вичерпувалися, водієві доводилося б сплачувати фінансові штрафи.

Проте впровадження системи виявилося неможливим через брак ефективно функціонуючої мережі камер для автоматичної фіксації. У травні 2020 року президент Володимир Зеленський скасував попередню версію правил своїм указом, що призвело до фактичного замороження проекту.

У 2022 році до Верховної Ради був повторно поданий законопроєкт №6502, що пропонував відновлення системи штрафних балів. Ініціаторами цього законопроєкту виступили представники Департаменту патрульної поліції, які зазначили, що подібна практика вже багато років успішно функціонує в країнах Європейського Союзу. Вони стверджували, що така система не лише сприяє зменшенню аварійності, але й формує більш відповідальне ставлення до водіння.

Незважаючи на це, документ не був обговорений навіть на етапі першого читання.

У жовтні 2025 року заступник голови парламентського комітету з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко заявив, що уряд готує оновлений проєкт системи штрафних балів. За його словами, в українських умовах така модель могла б стати "альтернативним покаранням" для тих, хто регулярно порушує правила, не вдаючись одразу до грошових стягнень.

"У країнах ЄС ця система довела свою ефективність. Ми теж повинні рухатися в цьому напрямку, щоб зробити дороги безпечнішими", -- пояснював тоді Крейденко.

Однак після коментаря Максима Бужанського стало очевидно, що Верховна Рада поки що не готова до втілення цієї концепції. Він зазначив, що на даний момент основна увага зосереджена на інших законодавчих пропозиціях, а впровадження системи штрафних балів не є актуальним питанням.

Отже, водії можуть не турбуватись — наразі штрафи залишаються у звичному вигляді, і додаткові "бали" за порушення не будуть нараховуватись.

Related posts