Як підтримати учнів початкових класів у вивченні та удосконаленні української мови: рекомендації для педагогів.


Учням в Україні важливо не лише засвоювати шкільну програму з української мови, а й вільно висловлювати свої думки, розширювати словниковий запас та глибше аналізувати українськомовні тексти. Оскільки існують плани заборонити використання російської мови під час перерв та в навчальних закладах загалом, володіння державною мовою має бути на високому рівні.

Видання "Освіторія" радить педагогом допомогти школярам ще у початковій школі вдосконалювати українську мову не тільки під час вивчення самого предмету, а й на інших уроках - на математиці або "Я досліджую світ". Фахівці зібрали чотири дієвих способи.

Дослідження предмету через музику. Вчителька математики Лариса Власюк створила програму "Поезія математики", в якій розкриває значення математичних символів за допомогою лаконічних віршів.

Так можна допомогти школярам розширити словниковий запас та практикувати усне мовлення. Крім того, пісні сприяють розвитку плавності мови. Учителю можна обрати важливу для уроку лексику, написати основні положення на дошці чи аркушах паперу, і співати разом з дітьми.

Візуальні організатори. Для підвищення інтересу учнів можна застосовувати візуальні елементи, що підтримують навчальний матеріал. Наприклад, під час уроку "Я досліджую світ" варто продемонструвати документальні фільми про природні катастрофи або явища, а на заняттях з математики можна перетворити учнів на детективів, які обчислюють швидкість втечі злочинців та кількість викрадених діамантів.

Також дітей може зацікавити графічні організатори з малюнками. Найпростіший варіант - табличка "Знаю - хочу знати - дізнався". У першій графі діти пишуть, що знають на тему, підбирають знайомі слова. Графа "Хочу знати" має бути заповнена формулюваннями, що саме діти хочуть дізнатися, а остання заповнюється вже після опанування теми - учитель може підказати терміни, слова на тему, синоніми, аби учень міг збагатити лексику.

Використання академічної мови. Школярі можуть мати достатній рівень української мови, щоб відповідати на цьому предметі, однак його може бути не достатньо на заняттях з інших дисциплін. Академічна мова має вузькоспрямовану лексику и допоможе учням довгостроковій перспективі.

Вчителям рекомендується мати в класній кімнаті наочні матеріали, які містять підписані елементи, що будуть обговорюватися під час уроку. Це допоможе учням легше формувати речення, оскільки вони матимуть під рукою опорні слова. Крім того, варто виділити час для того, щоб учні могли обговорювати тему між собою.

Переформулювання тексту. Цю діяльність можна використовувати на різних уроках. Вона складається з кількох етапів (рекомендується розділити їх на окремі дні та виділити на кожен по 10 хвилин) і сприятиме поліпшенню словникового запасу, а також розвитку навичок слухання і говоріння.

Метод відновлення тексту:

На першому занятті вчитель читає текст два рази. Перший раз школярі просто слухають, а під час другого читання можуть робити нотатки або замальовки. На другому занятті педагог читає текст втретє і його обговорюють у класі. Можна запропонувати школярам по черзі висловитися і вислухати думки свого партнера про тексту.

На третьому занятті учні конспектують текст або дописують подані вчителем початки речень. Також можна об'єднати клас у групи, де лише один учень пише, а решта групи по черзі диктує.

Нещодавно OBOZ.UA публікував рекомендації вчительки початкових класів щодо підготовки дитини до навчання в школі.

Related posts