Відкиньте термін "гуглити". Яким чином Сполучені Штати протидіють монопольному становищу Google?
Судова система США може розділити одну з найбільш інноваційних компаній у світі, що займає монопольну позицію на ринку пошукових систем. Єдиною перешкодою для цього може стати політичний фактор.
У кінці 1800-х років Джон Девісон Рокфеллер очолював найбільший у Сполучених Штатах трест — Standard Oil. На 1879 рік його компанія володіла 90% нафтопереробної індустрії США. Standard Oil стала втіленням жорстокого капіталізму, вдаючись до таких методів, як демпінг, шантаж, шпигунство, підкуп державних службовців та хабарі залізничним компаніям.
У той час набирав обертів рух прогресистів, які виступали за регулювання бізнесу, обмеження монополій, захист прав споживачів та працівників. Ці ідеї підтримували й політики. Проте спроби Конгресу обмежувати монополії Рокфеллер, який контролював нафтовий ринок США, ігнорував.
У 1909 році Верховний суд оголосив, що компанія порушила антимонопольний закон Шермана. Два роки потому її розділили на 34 менші компанії. Понад століття потому судова система країни знову стикається зі схожим випадком.
Суд визнав, що Google, яка обробляє 90% пошукових запитів у США, порушила антимонопольне законодавство. На думку суддів, Google витратила мільярди на створення монополії, ставши пошуковою системою за замовчуванням.
Останні кілька місяців стали справжнім викликом для Alphabet, компанії-матері Google. Загроза повторення долі Standard Oil стала надто актуальною. Міністерство юстиції прагне змусити компанію відмовитися від браузера Chrome, заборонити ексклюзивні ліцензійні угоди для пошукових платформ та обмежити вплив Alphabet у сфері штучного інтелекту.
Схоже, Мін'юст знайшов у Google "скриню Деві Джонса", її найцінніший актив - браузер Chrome. Для Alphabet ці заходи можуть стати серйозним ударом. Основна частина доходів компанії надходить від реклами, а без Chrome рекламна ефективність Google може суттєво знизитися.
Судову справу порушили під час першого президентського терміну Дональда Трампа, а завершити можуть під час його другого строку. Фінал цієї історії залежить від того, зруйнує Трамп монополію Google чи стане її рятівником.
Чутки про розробку браузера від Google з'явилися ще в 2004 році, коли компанія почала співпрацювати з колишніми інженерами Microsoft. Цей етап збігся з швидким зростанням популярності Mozilla Firefox, яка стала основним суперником Internet Explorer, що страждав на проблеми з безпекою.
Виконавчий директор Google Ерік Шмідт упродовж шести років не хотів створювати браузер, вважаючи, що компанія надто мала для "браузерних воєн". Усе змінилося, коли співзасновники Google Сергій Брін і Ларрі Пейдж представили Шмідту демоверсію Chrome. "Це було настільки добре, що змусило мене змінити свою думку", - згадує колишній CEO Google.
Розробка браузера Chrome стартувала в 2006 році під керівництвом Сундара Пічаї. Публічний реліз відбувся у 2008 році, в період активних змагань між браузерами, зокрема Internet Explorer, Firefox, Safari та Opera. Завдяки своїй швидкості та простому, елегантному інтерфейсу, Chrome швидко зайняв свою нішу на ринку.
"Другий раунд браузерної конкуренції" активізував технологічний прогрес, що призвело до створення більш швидких, безпечних і багатофункціональних веб-браузерів. В результаті Chrome зайняв провідну позицію на ринку, витіснивши Internet Explorer і Firefox.
На сьогоднішній день Google Chrome є найвідомішим веб-браузером у глобальному масштабі, з армією користувачів, що налічує 3,5 мільярда осіб, та часткою ринку, що становить 65%. Цей успіх компанія Google досягла завдяки значним інвестиціям у розвиток програми, безперервному вдосконаленню її функціонування та впровадженню інноваційних можливостей. З 2018 року число активних користувачів Chrome зросло на вражаючі 44,35%.
Браузер Chrome є важливим елементом бізнес-моделі Alphabet, генеруючи значний дохід завдяки різним механізмам. Він слугує "воротами" до інших сервісів, таких як Gmail, Google Docs і Google Apps. Ця інтеграція заохочує користувачів залишатися в екосистемі Google, що, в свою чергу, підвищує рівень залучення та лояльності аудиторії.
Крім того, браузер Chrome виступає важливим засобом для реалізації цільової реклами завдяки своїм розширеним можливостям збору інформації. У 2023 році загальний дохід Google досягнув 305,6 мільярда доларів, з яких 237,8 мільярда припало на рекламні послуги, значна частина яких формувалася через браузер Chrome.
Перед запуском Chrome компанія Google була змушена виплачувати іншим браузерам за те, щоб їхній пошуковик став стандартним. Створення власного браузера дозволило зменшити ці витрати, оскільки Chrome вже інтегрує пошукову систему Google.
Chrome відіграє важливу роль в екосистемі Google, забезпечуючи компанії переваги в галузі інтернет-пошуку. Цей браузер став суттєвим елементом, який сприяє зміцненню монопольних позицій корпорації.
Вплив Google можна продемонструвати на одному показнику: у 2021 році компанія Mozilla, яка є конкурентом Google, отримала 83% своїх доходів завдяки партнерству з цим гігантом. Google фінансово підтримує Mozilla, сплачуючи за встановлення своєї пошукової системи як стандартної в браузері Firefox. Протягом майже двох десятиліть Google залишається головним спонсором Mozilla. Навіть незважаючи на зменшення кількості користувачів Firefox, ці виплати за останні роки перевищували 450 мільйонів доларів щорічно.
З точки зору бізнесу, така "благодійність" виглядає нестандартно, особливо на фоні зниження популярності Firefox. Проте підтримка Mozilla може бути викликана прагненням зберегти конкуренцію на ринку, створюючи враження відсутності монополії з боку Google.
Після визнання Google монополістом на ринку інтернет-пошуковиків Мінʼюст США запропонував низку заходів, спрямованих на зменшення домінування компанії. На думку урядовців, монополія Google шкодить економічному зростанню.
Однією з основних ініціатив Міністерства юстиції є вимога до компанії продати браузер Chrome та утримуватися від виходу на ринок браузерів з новими продуктами протягом п'яти років. Крім того, компанії можуть бути надані зобов'язання забезпечити конкурентів доступом до свого пошукового індексу - бази даних, яка є "основою" пошукової системи Google.
Пошуковий індекс Google являє собою величезну базу даних, що перевищує 100 мільйонів гігабайтів, в якій зберігається інформація про мільярди веб-сторінок. Завдяки цьому індексу Google здатен миттєво надавати відповідні результати пошуку. Доступ до цього індексу буде практично безкоштовним, що відкриє нові можливості для інших компаній у створенні власних пошукових платформ.
Міністерство юстиції також наполягає на забороні для виробників смартфонів та програмного забезпечення встановлювати Google як пошукову систему за замовчуванням.
Суддя Аміт Мехта раніше ухвалив рішення, що сума в 26,3 мільярда доларів, яку Google виплатила різним компаніям за установку своєї пошукової системи в якості за замовчуванням на мобільних пристроях та в браузерах, значно ускладнила шанси конкурентів на ринку. З цієї загальної суми 10 мільярдів доларів йдуть на виплати Apple.
Остання ініціатива Міністерства юстиції має на меті забезпечити захист авторських прав на контент. У відомстві вважають важливим надати видавцям та творцям можливість забороняти використання своїх даних для навчання штучного інтелекту від Google.
Пропозиції урядовців є частиною судового процесу довкола Google, який триватиме щонайменше до середини 2025 року. Google планує оскаржити рішення про визнання її монополією і готує захист від пропозицій Мін'юсту.
Спрогнозувати, яким буде рішення Феміди, складно. Прихильники посиленого державного регулювання технологічних гігантів позитивно оцінюють кроки уряду.
Директорка Центру журналістики та свободи Інституту відкритих ринків Кортні Радш підкреслює, що запропоновані ініціативи можуть суттєво змінити ситуацію: "Ці заходи націлені на впровадження структурних змін, які усунуть переваги Google в продуктових категоріях і послаблять її монопольну позицію на ринку".
В Google, в свою чергу, висловлюють стурбованість щодо можливих негативних наслідків. Кент Вокер, президент компанії з глобальних справ та головний юридичний директор, підкреслив, що такі кроки можуть завдати шкоди як споживачам, так і позиціям США на світовій технологічній арені.
У разі, якщо суд винесе рішення на підтримку урядових вимог, Google буде змушений продати свій браузер Chrome. Як повідомляє Bloomberg, його оцінюють щонайменше у 15-20 мільярдів доларів.
Проте браузер інтегрований в екосистему Google, що робить його монетизацію для сторонніх компаній більш складною. "Chrome виконує роль моста до інших сервісів. Важко оцінити його лише з позиції прибутку," — зазначає Боб О'Доннелл з Technalysis Research.
Крім того, потенційна угода може змусити Apple чи Samsung створити власні пошукові системи або посилити позиції Bing як альтернативи Google.
Після останніх президентських виборів у США, на яких Трамп здобув перемогу, весь світ з нетерпінням чекає на його інавгурацію та перші кроки нової адміністрації. У технологічному секторі також панує атмосфера невизначеності. Одним із ключових питань залишається перспективи антимонопольної справи Міністерства юстиції проти Google.
Однак не слід ставити в один ряд Трампа 2016 року і його нинішню версію. З новим урядом прийдуть нові підходи і політичні орієнтири. Непередбачуваний президент має можливість призупинити розслідування, змінити його параметри або ж дозволити йому йти далі.
Сам Дональд Трамп висловив свої сумніви щодо розподілу компанії, зазначивши, що це може стати "вкрай ризикованим кроком", який сприятиме зміцненню позицій Китаю. В той же час, новообраний віцепрезидент Джей Ді Венс підтримує концепцію поділу Google.
Коли гендиректор Google Сундар Пічаї зателефонував Дональду Трампу, щоб привітати його з перемогою на виборах, до розмови приєднався Ілон Маск
Тимчасом суддя Мехта оголосив, що запланований на квітень процес відкладати не будуть, навіть якщо нова адміністрація перегляне підходи до справи.
Google активно займається підготовкою до нового етапу свого процесу. Компанія звернулася до своїх суперників у галузі штучного інтелекту — OpenAI, Perplexity та Microsoft — з проханням надати фінансові дані та інформацію про користувачів. Вірогідно, Google планує довести, що його пошукова політика не стримує конкуренцію і не завдає шкоди бізнесу суперників.
Прокурори мають намір запросити до суду свідків, серед яких будуть представники OpenAI, Perplexity та Microsoft. Вплив штучного інтелекту на онлайн-пошукові технології може стати однією з ключових тем для обговорення в ході судового розгляду.