Залишаймося на контакті. Які кроки вживають мобільні оператори та Міністерство цифрової трансформації у підготовці до можливих вимкнень електроенергії.
Які наслідки можуть мати тривалі відключення електроенергії внаслідок російських атак для мобільного зв'язку та інтернету? Які думки висловлюють мобільні оператори з цього приводу, і яким чином це вплине на тарифи на мобільний зв'язок? Відповіді на ці питання у матеріалі фінансового редактора РБК-Україна Руслана Кисляка.
Зміст
Чи зможуть українці користуватися мобільним зв'язком та Інтернетом у випадку тривалих відключень електрики через російські атаки? Для того, щоб уникнути можливих кризових ситуацій, активно працюють не лише державні структури, а й мобільні оператори та енергетичні компанії.
Попри те, що вимоги державного регулятора до операторів зв'язку здаються майже нездійсненними, вони все ж знаходять спільну мову. Важливою метою залишається забезпечення безпеки українців.
15 липня Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ) суттєво посилив вимоги для мобільних операторів у зв’язку з воєнним станом. Зокрема, операторів зобов'язали забезпечити автономність роботи базових станцій на протязі 10 годин без перерви. Від 1 жовтня не менше 60% базових станцій в кожному регіоні України повинні були відповідати цим критеріям; з листопада цей показник підвищується до 70%; а з грудня — до 80%. До кінця січня 2025 року всі базові станції повинні повністю відповідати новим вимогам.
Окрім того, до грудня не менше чверті базових станцій мобільного зв'язку в кожній області мають бути підключені до електрогенератора або акумуляторів для забезпечення безперебійної роботи мінімум протягом 72 годин, тобто трьох діб.
Також до грудня підключеним до генераторів або акумуляторів з вимогою забезпечення роботи протягом трьох діб має бути не менше 70% спеціального обладнання мобільних операторів, яке забезпечує працездатність 95% магістральних мереж зв'язку, що з'єднують обласні центри України.
На даний момент необхідно створити подібні умови для автономної діяльності 100% локальних радіомереж, які забезпечують доступ до Інтернету в громадських просторах.
Ще влітку, незабаром після видання розпорядження Національної комісії України з питань регулювання зв'язку, три провідні мобільні оператори країни – Київстар – це один із провідних операторів мобільного зв’язку в Україні., Vodaфон Україна та lifecell – висловили єдину думку стосовно вимог регулятора.
Для задоволення цих вимог критично важливим є забезпечення електроенергією на проміжок, необхідний для повного заряджання систем резервного живлення. Це передбачає отримання дозволів від постачальників електричної енергії (обленерго) для збільшення потужності струму, що живить базові станції, оскільки додавання нових акумуляторів створює подвійне навантаження на енергетичну інфраструктуру. За попередніми оцінками, щоб забезпечити заряджання акумуляторів, які здатні підтримувати роботу базових станцій мобільних операторів протягом 10 годин в умовах відключення електроенергії, буде потрібно приблизно 2,8 ГВт-год електрики на добу. Це еквівалентно потужності одного енергоблоку атомної електростанції.
Крім того, слід враховувати й інші аспекти, що впливають на виконання вимог НЦУ. Зокрема, це стосується недостатньої кількості персоналу як операторів, так і підрядних компаній, що необхідні для належного обслуговування резервного обладнання. За приблизними оцінками, існує потреба в додаткових спеціалістах, яка може досягати десятків тисяч осіб.
Окремим викликом є неможливість монтажу та обслуговування генераторів на дахах будівель, де знаходяться більшість базових станцій, особливо в густонаселених великих містах, оскільки це суперечить будівельним і санітарним регламентам.
В Україні спостерігається дефіцит акумуляторних батарей і стаціонарних генераторів. У зв'язку з цим, обладнання імпортується з інших країн, що ускладнюється проблемами з логістикою та затримками у доставці.
Проблема полягає в низькій швидкості та відсутності збалансованості законодавчих процесів, які регулюють зміни в договорах оренди державного та комунального майна для збільшення площ, зайнятих додатковими шафами з батареями. Розширення орендованої площі на об'єктах, що належать державі або місцевим органам влади, потребує участі в аукціонах на платформі Prozorro і зазвичай займає близько шести місяців.
Такою була ситуація влітку. Що змінилось станом на жовтень?
Стає зрозуміло, що операторам не вдалося відповідати вимогам регулятора, які передбачали забезпечення автономного функціонування 60% базових станцій протягом 10 годин безперервно до жовтня.
Київстар – це один із провідних операторів мобільного зв’язку в Україні.
Станом на вересень на базових станціях Київстар – це один із провідних операторів мобільного зв’язку в Україні. встановлено 126 тисяч нових акумуляторів, що забезпечують роботу базових станцій до 4 годин без зовнішнього живлення. Окрім цього 2 322 генератори підтримують роботу ключових об'єктів мережі у випадках відсутності електроенергії.
"Всі критично важливі об'єкти забезпечені генераторами для отримання зв'язку протягом як мінімум трьох діб у випадках повномасштабних блекаутів", - запевняють в компанії.
До завершення року оператор має намір придбати більше 61 тисячі акумуляторів для базових станцій, а також 848 промислових генераторів. У планах компанії - забезпечити осінній період 23-25% мережі можливістю функціонування на генераторах.
Наразі 60% мережі Київстар – це один із провідних операторів мобільного зв’язку в Україні. має чотиригодинне резервне живлення, 40% - від 2 до 4 годин. В компанії працюють над забезпеченням 6-годинного резервування.
Функціонування послуги "Домашній Інтернет" підтримується 51 тисяччю джерел безперебійного живлення, розміщених у 23 тисячах багатоквартирних будинків.
Проте кожному акумулятору необхідно певний проміжок часу для підзарядки, що може коливатися від 4 до 6 годин, залежно від кількості встановлених батарей, щоб досягти оптимального рівня заряду. Для заряджання джерел безперервного живлення потрібно близько 8 годин без перерви в роботі.
"На жаль, відключення електроенергії можуть бути непередбачуваними як за кількістю, так і за тривалістю. В результаті акумулятори не встигають отримувати заряд. У таких умовах оператори електронних комунікацій та провайдери фіксованого Інтернету не завжди здатні гарантувати стабільну роботу мережі, незважаючи на всі вжиті заходи", - зазначають у компанії.
У ситуаціях, коли відключення електрики є значними та тривалими, компанія вимушена визначати пріоритети для живлення основних базових станцій.
Компанія закликає українців обережно використовувати послуги зв'язку під час блекаутів. Важливо, щоб абоненти уникали важкого контенту, такого як перегляд відео та відеодзвінки через мобільний Інтернет під час відключень електрики. Це дозволить акумуляторам на базових станціях працювати довше. У випадку відсутності електроенергії в населеному пункті, рекомендується спілкуватися за допомогою телефонних дзвінків, SMS або текстових повідомлень у месенджерах.
Компанія також нагадує про послугу "Національний роумінг". Якщо ваш оператор не забезпечує сигнал, ви можете скористатися мережею іншого оператора без додаткових витрат і без зміни номера телефону. Для активації цієї функції необхідно в налаштуваннях мобільного пристрою включити автоматичний вибір мережі. Якщо ваш смартфон не підключається до мереж інших операторів, спробуйте вручну вибрати доступну мережу.
Vodaфон Україна
З початку 2022 року компанія встановила понад 51 тисячу акумуляторних батарей, які спеціально розроблені для роботи в складних умовах, зокрема під час частих і тривалих відключень електроенергії. Ці батареї забезпечують автономну роботу від 4 до 6 годин. Крім того, в даний момент укладено контракти на доставку або монтаж ще близько 54 тисяч сучасних акумуляторних систем.
"Компанія закуповує додаткові стаціонарні та мобільні генератори, і навіть використовує альтернативні джерела енергії. Так, не зважаючи на активні військові дії, компанія побудувала та ввела в експлуатацію три сонячні електростанції", - розказали в компанії для РБК-Україна.
Також для швидкого розгортання та забезпечення зв'язком у екстрених ситуаціях використовуються пересувні базові станції.
lifecell
Наразі 65% мережі компанії забезпечені автономним живленням (батареї і генератори), що дозволяє підтримувати її стабільність протягом 4-6 годин під час відсутності електропостачання. 100% магістральної мережі готове до знеструмлень: автономність ядра та основних вузлів забезпечується на мінімум 72 години роботи.
Модернізація мережі включає кілька ключових аспектів. Перш за все, необхідно збільшити потужність електричних вводів для базових станцій, щоб акумуляторні батареї могли заряджатися під час короткострокових періодів наявності електроенергії. Зокрема процес модернізації включає збільшення потужності електроживлення на кожній базовій станції (а їх в компанії більше 10 тис. по всій Україні), що вимагає встановлення нових автоматів, ліній живлення, а інколи й трансформаторних підстанцій.
"Серед ключових організаційних завдань, які потребують вирішення, - досягнення узгодження з державними структурами щодо спрощення процесів модернізації електропостачальних ліній, щоб прискорити темпи. Наразі існуюча швидкість дозволяє оновлювати лише кілька десятків базових станцій щомісяця, тоді як для забезпечення належного покриття необхідно модернізувати тисячі станцій", - зазначають у компанії.
Потребує вирішення також питання постійного електроживлення ключових вузлів мобільних операторів, які споживають надто багато енергії. Такі вузли не можна залишати на резервному живленні, оскільки це доволі ризиковано для стабільності мережі. Для цього важливо погодити з органами енергетичного регулювання забезпечення безперервного живлення цих критичних об'єктів.
У компанії дійшли висновку, що за існуючих умов та в разі подальшого розвитку сприятливих факторів, виконання вимог НЦУ щодо забезпечення функціонування мережі протягом 10 годин під час відключень електроенергії є цілком реалістичним до кінця 2025 року.
На сьогоднішній день мережа lifecell значно покращила свої можливості функціонувати під час відключень електроенергії, проте компанія застерігає, що не слід очікувати такої ж якості зв'язку, як у звичайний час. Коли відбувається зникнення електрики, більшість пристроїв автоматично переключаються на мобільний Інтернет через те, що WiFi-мережі припиняють свою роботу. Це призводить до значного навантаження на найближчу базову станцію. Згодом деякі користувачі повертаються до стаціонарного Інтернету, але не всі. Це підвищене навантаження на мережу та збільшення кількості одночасних підключень швидко виснажують резервні джерела живлення, скорочують термін служби обладнання і, відповідно, погіршують якість мобільного Інтернету під час відключень.
У компанії підкреслюють, що придбання та монтаж тисяч резервних джерел електроживлення в стислі терміни вимагає великих додаткових інвестицій. Необхідно знайти оптимальне співвідношення між забезпеченням зв'язку та можливістю надання цих послуг абонентам за економічно вигідними тарифами.
"Вкладення в енергетичну незалежність стали для компанії необхідним рішенням. Проте, незважаючи на ці обставини, останнім часом lifecell не підвищував тарифи на свої послуги", - зазначають у компанії.
Однак чи свідчить це про те, що мобільні оператори продовжать уникати підвищення цін для своїх клієнтів? Це питання поки що залишається невирішеним. Принаймні, на запит РБК-Україна жоден з трьох операторів не надав коментарів.
В боротьбі за можливість українців залишатися на зв'язку у разі можливих відключень електрики через ворожі обстріли оператори мобільного зв'язку активно співпрацюють з державою в особі Мінцифри, Держспецзв'язку, НКЕК, згаданого НЦУ та обласних військових адміністрацій.
РБК-Україна направило запити до всіх чотирьох державних установ (окрім обласних військових адміністрацій) стосовно підготовки до можливих блекаутів. У відповідь Міністерство цифрової трансформації запропонувало озвучити узагальнену позицію всіх залучених структур. Це, принаймні, свідчить про активну комунікацію між операторами мобільного зв'язку та Мінцифри.
У відомстві зазначають, що згадане розпорядження НЦУ, видане в липні, стало вже третьою версією вимог, які оператори зобов'язані виконати для підтримки стабільності зв'язку. Два попередні розпорядження були реалізовані операторами на повну міру.
На даний момент, як стверджують представники міністерства, мобільні оператори докладають усіх зусиль для того, щоб виконати вимоги Національної комісії з питань регулювання у сфері зв'язку.
"Ми маємо можливість отримувати дані про стан підготовки майже в режимі реального часу. Запроваджена система звітності, а також регулярні зустрічі, які відбуваються кілька разів на тиждень, присвячені обговоренню актуальних питань, що виникають під час підготовки мереж до знеструмлень. Ведеться аналіз проблемних аспектів, розглядаються різні рішення, а також формуються завдання для державних установ", - зазначили в Мінцифри.
Там підкреслюють, що оператори зв'язку вже надали генератори та акумулятори для транспортних мереж, а також для комутаційних вузлів служб екстреної допомоги 101, 102, 103, 112. Це зроблено для того, щоб громадяни мали можливість зв'язатися з ними у будь-який час. Крім того, забезпечено мобільний зв'язок і доступ до Інтернету для об'єктів критичної інфраструктури в різних регіонах.
Однак є частина вимог, які важко виконати в строки з об'єктивних причин.
Основною перешкодою для забезпечення мережі акумуляторами та генераторами є складнощі з їх швидким придбанням і доставкою в Україну.
"Усе технічно відповідне обладнання, яке можна було швидко придбати та доставити, вже закуплено та встановлено в наших мережах. Ми уклали контракти з провідними виробниками, які погодилися оперативно адаптувати свої виробничі процеси для виконання великих замовлень. Наприклад, усі три оператори вже очікують поставки понад 100 тисяч акумуляторів. Генератори та безліч іншого додаткового обладнання також замовлені і вже на шляху до України. Логістичні маршрути є досить складними, адже більшість постачань здійснюється з інших континентів," - повідомляється в Міністерстві цифрової трансформації.
Другий значний фактор впливу - людський ресурс. Але оператори працюють над покращенням цього питання.
Коли та за яких обставин стає можливим забезпечення автономної роботи всіх базових станцій мобільних операторів на рівні 100%? На запитання від РБК-Україна в Міністерстві цифрової трансформації не дали чіткої відповіді, лише зазначивши, що вже проведено спільні з операторами ринку розрахунки щодо термінів виконання вимог. І ці терміни виявилися досить короткими.
Тривалість функціонування акумуляторів безпосередньо залежить від застосовуваних енергомістких технологій. Наприклад, на вежах мобільного зв'язку встановлюють базові станції, які надають користувачам можливість зв'язку та доступу до Інтернету через різні технології, такі як 2G і 4G. З використанням 2G абоненти можуть здійснювати дзвінки та надсилати SMS-повідомлення, тоді як 4G забезпечує швидкий мобільний Інтернет. Проте базова станція, що працює на 4G, споживає більше енергії, ніж її 2G аналог, що призводить до того, що оператори можуть підтримувати зв'язок не більше 6 годин. У випадку, якщо активувати лише 2G, акумулятор зможе живити станцію протягом більше 10 годин, забезпечуючи користувачів звичайним зв'язком.
В даний час проводяться випробування чотирьох технічних рішень, які значно підвищують ефективність роботи базових станцій, що живляться від акумуляторів. Наприклад, під час тривалих відключень електроенергії можна деактивувати деякі технології (таких як 4G або 3G), залишаючи лише можливість здійснення голосових дзвінків і надсилання SMS. Це дозволяє подвоїти час роботи акумулятора: з чотирьох-шести годин до 10 годин автономного функціонування. Один з операторів вже успішно протестував базову станцію, яка працювала виключно на технології 2G. Результат вражаючий – станція змогла функціонувати протягом 11 годин, надаючи абонентам доступ до голосового зв'язку, - повідомили в міністерстві.
Тривалість роботи акумуляторів також залежить від температури навколишнього середовища. Коли температура падає нижче нуля, акумулятори втрачають заряд швидше.
Яка ситуація з виконанням розпоряджень НЦУ на жовтень? Зараз Національна комісія, що відповідає за державне регулювання в галузі електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання поштових послуг (НКЕК), тільки почала перевірки дотримання актуальних вимог НЦУ з боку операторів, зазначають у Мінцифри.
Чи планує держава накладати штрафи на мобільних операторів (починаючи з 1 жовтня) за недотримання вимог розпорядження НКУ?
В Міністерстві цифрової трансформації стверджують, що Закон України "Про електронні комунікації" не містить положень про накладення штрафів за невиконання вказівок Національної комісії з питань регулювання зв'язку та інформатизації (НКЕК). Мобільні оператори можуть бути оштрафовані лише за невиконання рішень НКЕК, які видаються для усунення виявлених порушень під час регулярних перевірок. НКЕК проводить контроль у три етапи, надаючи час для виправлення виявлених недоліків. Якщо по завершенню цього терміну оператори не вживають необхідних заходів, їм може загрожувати штраф у розмірі від 0,1% до 0,3% від доходу, отриманого за попередній фінансовий рік.