ЗМІ: Європейські країни шукають заміни для проєкту нового покоління винищувача FCAS.

На фоні безпрецедентної невизначеності стосовно зобов'язань Франції та її основного підрядника, компанії Dassault Aviation, у Європі активно ведуться дискусії про можливі альтернативи проекту винищувача нового покоління Future Combat Air System (FCAS).
Цю інформацію подає видання Euractiv, як зазначає "Європейська правда".
Портал нагадує, що спершу компанія Dassault пригрозила самостійно реалізувати проєкт винищувача, а потім Франція заглибилась у політичну кризу, тож розмови про альтернативи проєкту FCAS почали лунати гучніше.
У жовтні в Берліні відбулася запланована зустріч міністрів оборони трьох партнерських країн: Німеччини, Франції та Іспанії, на якій вони обговорили майбутні плани співпраці.
Проте, враховуючи, що французький уряд опинився в кризовій ситуації, строки вирішення промислового розколу між французькими та німецькими партнерами виглядають дедалі менш ймовірними, як зазначається у статті.
Dassault раніше висловлював свою позицію щодо самостійної розробки винищувача нового покоління. У світлі того, що Франція відмовилася від участі в двох попередніх європейських проєктах по створенню винищувачів, зокрема Eurofighter, ця загроза виглядає цілком серйозною.
На цьому тлі очікується, що неформальні переговори про можливі альтернативи, якщо вони ще не почалися, активізуються.
Портал припускає, що переговори можуть вестися з приводу трьох варіантів.
Перший сценарій передбачає, що Німеччина і Іспанія продовжать свою діяльність без участі Франції. Проте фахівці зазначають, що це стане досить непростим викликом.
Проблема полягає у сучасному розподілі трудових зусиль. Франція є лідером у створенні корпусу винищувача, й без участі Dassault буде важко обійтися.
У той же час, Італія та Велика Британія, які раніше співпрацювали з Німеччиною та Іспанією у рамках програми Eurofighter, тепер спільно з Японією розробляють конкурентний проєкт винищувача шостого покоління під назвою Global Combat Air Programme (GCAP).
Другий варіант передбачає залучення Німеччини та Іспанії до ініціативи GCAP.
Порівняно з FCAS, цей проєкт стабільно просувається вперед. Спільне підприємство було запущено в червні, а прототип очікується до 2027 року.
Проте фахівці одностайні в тому, що вступ до GCAP на даному етапі забезпечить Німеччині та Іспанії незначний вплив і обмежені переваги для промисловості.
Третій варіант передбачає комплексне оновлення проєкту з залученням нових партнерів. Фахівці вважають, що до ініціативи FCAS може приєднатися Швеція.
Експерти вважають, що співпраця з Швецією може привернути увагу інших скандинавських країн, які можуть виступити в ролі молодших партнерів або потенційних споживачів.
Ще одним потенційним партнером у проєкті експерти називають Бельгію.
У 2017 році стартувала програма Future Combat Air System (FCAS), метою якої є заміна винищувачів Rafale і Eurofighter Typhoon до 2040 року.
Але проєкт потерпає від затримок і розбіжностей між приватними підрядниками та урядами щодо розподілу робіт і прав інтелектуальної власності.