Нові податкові зміни "на пальцях": хто і які суми сплачуватиме з жовтня.
Хто і в яких обсягах буде сплачувати податки за новими правилами, а також як це вплине на наші фінанси - ці питання досліджував журналіст РБК-Україна Руслан Кисляк.
У ситуації значного браку фінансування для Збройних сил, уряд планує з жовтня підвищити певні податки. 17 вересня парламент проголосував за відповідний законопроект (№ 11416-д) у першому читанні. Очікується, що до середини жовтня документ буде розглянуто у другому читанні, і, якщо його приймуть, нові податкові зміни набудуть чинності з 1 жовтня "заднім числом".
Очікується, що зростання податків, яке запровадять із жовтня, дозволить державі отримати додаткові 58 млрд гривень у 2024 році та 137 млрд гривень у 2025-му. Основні надходження планується отримати завдяки підвищенню військового збору з 1,5% до 5% від усіх доходів громадян. За прогнозами Міністерства фінансів, це принесе бюджету 27,3 млрд гривень у 2024 році та 107,7 млрд гривень у 2025-му. І цікаво, скільки ж додатково сплатить кожен з нас?
Зростання військового збору з усіх доходів громадян з 1,5% до 5% свідчить про те, що, наприклад, для офіційно оформлених зарплат найманих працівників роботодавцю доведеться сплачувати на 3,5 п.п. більше податкових відрахувань. Водночас ставка податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) згідно з вказаним законодавством залишається незмінною і становить 18%.
Крім того, немає жодних змін щодо збільшення єдиного соціального внеску (ЄСВ) з жовтня, який сплачує роботодавець на фонд оплати праці, що становить 22%. Цей показник залишається незмінним.
Тож якщо наразі з кожної нарахованої 1 тисячі гривень зарплати найманого працівника в держбюджет у вигляді податків "знімається" 18% ПДФО + 1,5% ВЗ = 19,5% або 195 гривень, то з жовтня 2024 року (і до 31 грудня року, в якому буде відмінено воєнний стан) з кожної 1 тисячі гривень зарплати сплачуватиметься податок 18% ПДФО + 5% ВЗ = 23% або 230 гривень.
Нові зміни в законодавстві передбачають, що підвищена ставка військового збору також торкнеться процентних доходів, отриманих громадянами від депозитів. Раніше цей дохід підлягав оподаткуванню за ставкою 19,5%, тепер же вона зросте до 23%.
2. Також з жовтня планується запровадження військового збору у розмірі 1% від доходу для платників єдиного податку третьої групи.
Це свідчить про те, що фізичні особи-підприємці третьої групи, які на даний момент сплачують єдиний податок у розмірі 5% від своїх доходів, будуть зобов'язані додатково виплачувати 1% на військові потреби. Наприклад, якщо наразі ФОП третьої групи отримує 1 тисячу гривень щомісяця, то сплачує 50 гривень єдиного податку. З жовтня ця сума зросте до 60 гривень.
На даний момент залишаються неясними деталі щодо того, як буде організовано процес сплати та адміністрування нового 1% податку. Наразі фізичні особи-підприємці (ФОП) самостійно сплачують єдиний податок у розмірі 5%. Однак введення додаткового 1% є вже окремим податком, що передбачає інший порядок його сплати, відмінний від ситуації, коли б єдиний податок просто підвищили з 5% до 6%.
3. Запровадження військового збору для фізичних осіб-підприємців, які є платниками єдиного податку першої, другої та четвертої груп, у розмірі 10% від мінімальної заробітної плати щомісяця.
Це означає, що вказані групи платників податків, окрім вже існуючих податкових зобов'язань, з жовтня 2024 року повинні щомісяця вносити 710 гривень до завершення 2024 року, а з 2025 року ця сума зросте до 800 гривень.
710 грн - це 10% від мінімальної зарплати станом на 1 січня 2024 року; 800 грн - це 10% від мінімальної зарплати станом на 1 січня 2025 року.
Цікаво, але очікується, що державний бюджет поповниться на 1,7 мільярда гривень у 2024 році та на 7,8 мільярда гривень у 2025 році.
4. Встановлення ставки податку на прибуток банків за 2024 рік у розмірі 50% (планується, що це дасть держбюджету додатково 27 млрд гривень у 2024 році).
Яким чином це безпосередньо торкнеться звичайних українців - питання залишається відкритим. Перш за все, це позначиться на фінансових показниках банків, які в 2024 році будуть зобов'язані сплачувати податок на прибуток у розмірі 50%, замість нинішніх 25%, що передбачено чинним законодавством. Ймовірно, це матиме вплив на тарифну та процентну політику банків, зокрема на розміри комісій, відсотків за депозитами та кредитами тощо. Всі ці зміни ляжуть на плечі звичайних клієнтів банківських установ. Проте безпосередньо на розмір їхніх податків і доходів це, скоріш за все, не позначиться.
5. Запровадження щомісячних авансових платежів з податку на прибуток для підприємств, що займаються роздрібною торгівлею паливом, забезпечить надходження до бюджету додаткових 1 мільярда гривень у 2024 році та 4,3 мільярда гривень у 2025 році.
Введення нової системи оподаткування для автозаправних станцій сприятиме стабільності та більш ефективному контролю за надходженнями до державного бюджету. Це не матиме безпосереднього впливу на доходи чи податкові зобов'язання громадян. Проте, можливі зміни в ціновій політиці автозаправних мереж можуть виникнути. Наприклад, деякі станції можуть вирішити підвищити ціни на паливо, що, в свою чергу, може призвести до збільшення споживчих цін у всій економіці. Водночас, важко спрогнозувати, як саме це вплине на ринок.
6. Очікувана зміна податкового періоду з квартального на місячний для подання звітності про виплачені доходи на користь фізичних осіб (це потрібно для запровадження економічного бронювання) - ніяк не вплине на розмір сплачуваних українцями податків і отримуваних ними доходів.
Варто зазначити, що це створить додаткові труднощі в адмініструванні податків, оскільки бухгалтерам тепер необхідно щомісяця подавати звіти до Податкової. Наразі звітність для різних груп платників податків здійснюється за різними графіками: щомісяця, щоквартально або щорічно.
Нагадуємо, що в інтерв'ю для РБК-Україна Данило Гетманцев, голова парламентського комітету, що займається фінансами, податковими та митними питаннями, висловив думку, що швидке наповнення бюджету можливе тільки за умови рівного підвищення податків для всіх платників.