Вперше з 2009 року державні облігації Росії впали до найнижчого рівня за 15 років.
Суттєве зростання жорсткості монетарної політики Центрального банку Росії, який підняв процентну ставку до найвищого рівня за понад два десятиліття, негативно відобразилося на ринку державних облігацій країни-агресора.
Ціни облігацій федеральної позики (ОФЗ), які Мінфін розміщує, щоб позичати гроші для бюджету, 28 жовтня опустилися до мінімумів за останні 15 років, повідомляє The Moscow Times
Індекс RGBI, що слідкує за котируваннями облігацій федеральної позики на Московській біржі, на момент 15:43 за московським часом знизився до 97,33 пункту — це найнижчий рівень з 2009 року.
З початку року індекс знизився майже на 20%. Після засідання Центрального банку в п'ятницю продажі ОФЗ знову активізувалися, зазначає аналітик БКС Дмитро Бабін. Він вказує на те, що через загрозу інфляції регулятор уже восьмий раз підряд підвищив основну процентну ставку до 21% річних і попередив, що на грудневому засіданні вона може досягти 23%.
Внаслідок змін на ринку, ставки за державними облігаціями Російської Федерації різко зросли: якщо влітку 2023 року Міністерство фінансів могло залучати кошти для бюджету під 10% річних, то зараз прибутковість облігацій федеральної позики перевищує 20%.
Це ускладнює ситуацію для Міністерства фінансів, яке змушене витрачати все більші суми на виплату відсотків за облігаціями, зазначає інвестбанкір Євген Коган. У наступному році обслуговування державного боргу обійдеться бюджету в 3,2 трильйони рублів, що на 40% перевищує витрати цього року.
Згідно з попередніми новинами, у жовтні 2024 року Держдума Росії прийняла в першому читанні зміни до Бюджетного кодексу, що дозволяють збільшити витрати федерального бюджету цього року до 1,5 трильйона рублів без необхідності вносити додаткові правки.
Відповідно до пояснювальної записки, цей законопроєкт розроблено з метою надання можливості виділення додаткових коштів з бюджету на пріоритетні завдання, встановлені президентом.
Додаткові витрати планується покрити за рахунок рішень уряду, які передбачають збільшення бюджетних видатків резервного фонду. Це дозволить швидко реагувати на виникаючі ризики до завершення 2024 року, як зазначено у відповідному документі. Міністр фінансів Антон Силуанов підкреслив, що в цьому році з'являються нові потреби за кількома напрямками.
У зазначеному законопроєкті не вказано, звідки будуть отримані фінансові ресурси для запланованого збільшення загального обсягу витрат федерального бюджету у 2024 році.
Важливо зазначити, що раніше експерти Стокгольмського інституту економіки перехідного періоду при Стокгольмській школі економіки (NIER) висловили думку про те, що заяви російської влади про стійкість економіки агресора перед західними санкціями, а також її нібито швидке зростання, незважаючи на виключення з системи SWIFT та обмеження на постачання товарів і технологій, можуть бути неприродними. Також, до цього, міністри фінансів восьми країн Європейського Союзу заявили, що Кремль поширює неправдиву інформацію про те, що російська економіка не зазнала впливу західних санкцій.
25 жовтня 2024 року Банк Росії підняв ставку до 21%.