Сховаємо Пейзажку від новобудов: хроніка відстоювання київської спадщини.
8 листопада 2024 року на веб-ресурсі Київської міської ради було оприлюднено проєкт рішення "Про затвердження детального плану території на провулку Киянівському в Шевченківському районі Києва" (ДПТ). У разі затвердження цього документа, це фактично може призвести до забудови центральної частини парку на Пейзажній алеї — унікальної зеленої території, що є невід'ємною частиною культурної та історичної спадщини столиці.
Одночасно Київрада зменшила територію парку з 5,5 га до 4,6 га, вилучивши важливу ділянку. Це рішення підриває цілісність зеленої зони, суперечить Генеральному плану столиці, нормам законодавства щодо охорони культурної спадщини та порушує права громади.
Зона, що підлягає ризику забудови, розташована в межах історичного центру Києва та охоронних територій об'єктів ЮНЕСКО. Київ зафіксовано у Списку історичних населених пунктів України, затвердженому Кабінетом Міністрів, з відміткою про його заснування в V столітті. Його зелені простори, такі як Пейзажна алея, мають не лише екологічне, а й культурне значення. Міністерство культури вже висловилося проти зведення паркінгу на Старокиївській горі, оскільки це може загрожувати збереженню унікальних історичних та археологічних пам'яток.
Завдяки неправомірним і ретельно спланованим діям місцевих органів влади місто має ризик втратити свої неповторні та незамінні історичні та археологічні пам'ятки, а також значні зелені зони в історичному центрі.
У цій статті ми проаналізуємо події, що мали місце, а також визначимо, які рішення Київської ради не відповідають законодавчим нормам і чому будівництво на цій ділянці є протиправним.
За часів незалежності України зацікавленість щодо забудови цієї території проявлялась вже неодноразово.
Київська міська рада ухвалила рішення від 15 листопада 2018 року (№ 26/6077), яким земельній ділянці площею 5,5 гектара (кадастровий номер 8000000000:91:157:0012) було надано статус парку. Крім того, було доручено комунальному підприємству "Київзеленбуд" оформити право постійного користування цією землею.
Надалі більш ніж три роки цільове призначення (на відповідне парку) не змінювали і до 2022 року "Київзеленбуд" так і не оформив постійне користування земельною ділянкою.
У серпні 2022 року Київська міська рада ухвалила рішення щодо затвердження технічної документації з землеустрою, що стосується поділу та об'єднання земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:91:157:0012. Ця ділянка, яка знаходиться у комунальній власності територіальної громади Києва, розташована на вулиці Киянівській, 13-21 у Шевченківському районі міста. Відповідно до ухваленого рішення, велика земельна ділянка буде розділена на три частини.
У пояснювальній записці до цього рішення зазначається, що поділ земельної ділянки обумовлений необхідністю, що виникла під час виконання робіт, з огляду на наявність приватних гаражів, розташованих на частині цієї ділянки.
У цільовому призначенні земельних ділянок, що з 2018 року були встановлені як парк, залишилося формулювання "для будівництва та експлуатації адміністративних будівель і офісів компаній, що займаються комерційною діяльністю, спрямованою на отримання прибутку".
Здавалось би логічним кроком була зміна цільового призначення всієї площі парку (5,5 га), але зміни цільового призначення повністю масиву парку так і не відбулось.
У червні 2023 року Київська міська рада ухвалила рішення №6524/6565, згідно з яким було надано Комунальному об'єднанню "Київзеленбуд" право на розробку технічної документації щодо земельних ділянок площею 4,0680 га (кадастровий номер 8000000000:91:157:0004) та 0,6281 га (кадастровий номер 8000000000:91:157:0006). Це рішення передбачає передачу цих ділянок у постійне користування для їх подальшої експлуатації як парку.
Отже, дозволом охоплювались лише дві з трьох територій, які ще в 2018 році були частиною єдиного комплексу парку площею 5,5 гектара.
Київська міська рада вирішила усунути "невідповідність" у площах парку, ухваливши у вересні 2024 року рішення №59/9867. У назві цього рішення не згадується ані парк, ані деталі попередніх ухвал. Однак у тексті документа зазначено, що рада "доповнює" свої попередні рішення новими пунктами, що фактично призводить до зменшення площі парку з 5,5 га до 4,6 га.
З вересня 2024 року Київська міська рада, здається, "виключила" певну частину території, яка раніше слугувала парком. Виникають питання щодо логіки цього рішення, яке стосується збереження зелених насаджень і облаштування території. Адже "виключена" ділянка, що знайшла своє місце під Киянівським провулком, розташована в самому серці зеленого паркового масиву площею 5,5 га, і її виключення порушує цілісність парку.
Усі перелічені раніше рішення, а також наступні проєкти з додатками і графічними матеріалами, опубліковані на офіційному сайті Київської міської ради і можуть бути переглянуті широкою аудиторією.
На веб-ресурсі Київської міської ради 8 листопада 2024 року було представлено проєкт рішення під номером 1697, що стосується затвердження детального плану території по провулку Киянівський у Шевченківському районі столиці.
До нього також розміщені додатки, найцікавіші з яких - пояснювальна записка та Детальний план території по провулку Киянівський у Шевченківському районі м. Києва, розробленого КО "Київгенплан".
У пояснювальній записці зазначається, що основною метою затвердження детального плану території по провулку Киянівський є покращення транспортної інфраструктури, формування інклюзивного середовища, благоустрій території та забезпечення укриттів. Однак, у цьому поясненні повністю ігнорується той факт, що дана територія розташована в межах зелених зон, визначених Генеральним планом міста.
Згідно з нормами законодавства, що регулюють містобудівну діяльність, детальний план території є важливим документом, який уточнює аспекти генерального плану, проте не суперечить йому (на відміну від нашої ситуації).
Також Київрада активно заперечує віднесення цієї території до зеленої зони, але здійснила стратегічну екологічну оцінку в межах розробки Детального плану території по провулку Киянівському.
Обов'язкова стратегічна екологічна оцінка здійснюється лише в певних ситуаціях під час створення проекту детального плану території, якщо існує ймовірність впливу на екологічну мережу, а також на навколишнє середовище і здоров'я людей.
Варто зазначити, що в останні роки судова практика демонструє численні випадки скасування Детальних планів територій через відсутність стратегічної екологічної оцінки. Це означає, що міська рада здійснила стратегічну екологічну оцінку для ділянки, яка, за її твердженнями, не є парком, з метою запобігання судовому скасуванню рішення про затвердження ДПТ.
На "викресленій" ділянці парку планується зведення паркінгу, який матиме статус укриття, що викликає значне занепокоєння. Докладний план території включає зону, що підпадає під охорону пам'яток. Це, зокрема:
Серед наведених об'єктів, навіть одна пам'ятка під назвою "Історичний ландшафт" накладає суттєві обмеження на використання відповідної території. Відповідно до законодавства, що регулює охорону культурних та історичних пам'яток, режим експлуатації ландшафтної пам'ятки дозволяє реконструкцію виключно в тих зонах, де традиційно розташована забудова. Також дозволяється зведення окремих нових малоповерхових будівель, за умови, що вони не порушують цінні природні, історичні та пейзажні характеристики охоронюваного ландшафту. Однак у цьому детальному плані не зазначено жодних інших обмежувальних заходів, окрім регулювання максимальної висоти забудови на цій території.
На територіях, що охороняються археологічною спадщиною, а також у межах зон захисту культурних пам’яток і історичних районів населених пунктів, таких як Київ, забороняється проводити містобудівні, архітектурні або ландшафтні зміни, а також будь-які будівельні, дорожні або земляні роботи без відповідного дозволу органу, що займається охороною культурної спадщини.
Як ми бачимо, Київрада, замість збереження парку на Пейзажній алеї, ухвалила рішення, які суперечать Генеральному плану міста, ігнорують охоронний статус території та порушують права громади. Це створює ризик знищення зеленої зони та унікальних пам'яток історії.
Об'єднавши зусилля, ми здатні зберегти екологічну спадщину Києва для наступних поколінь!