Оплачувані послуги в навчальних закладах: що з 1 вересня стало дозволено стягувати з батьків у школах та дитячих садках.

Ми звикли вважати, що освіта в Україні є умовно безкоштовною. Проте, кожен із нас розуміє, що такі речі, як "репетиторство при навчальних закладах", "платні гуртки в дитячих садках", "свята з аніматорами" чи "внески до фондів" стали практично звичними. І навіть якщо батьки не бажають скористатися такими послугами, вони часто змушені приймати це, аби не виглядати "білими воронами". Як засновниця громадської організації "Батьки SОS", я регулярно отримую повідомлення від батьків, які діляться подібними ситуаціями.
Незважаючи на це, в Україні існує законодавство, яке регулює платні освітні послуги, визначаючи їх перелік і процедуру надання. Ці норми були затверджені урядом ще у 2010 році, проголошуючи добровільний характер та прозорість послуг. Проте, на жаль, вони часто не реалізуються на практиці. Моя електронна пошта переповнена скаргами від батьків на цю ситуацію. І тепер уряд вирішив навести порядок у цій сфері.
Нещодавно КМУ ухвалив нову постанову (від 7 липня 2025 року №808) про перелік платних послуг для державних і комунальних шкіл і дитсадків. Уряд аргументував її появу необхідністю "вдосконалити систему надання платних послуг з урахуванням сучасних викликів -- цифровізації, інклюзії та підтримки ветеранів".
На перший погляд ця ініціатива покликана навести лад у сфері платних послуг і дати розуміння батькам, де вони можуть у законний спосіб сплачувати за додаткові послуги, а де пропоноване стає поза законом і є вимаганням. Однак у цьому є великі сумніви. Чи не вийде так, що замість того, аби боротися з тіньовим ринком послуг, держава його очолить? Розбираємося детально.
З одного боку, розширення спектру послуг може відкрити дітям можливості для участі в захоплюючих гуртках та спеціалізованих програмах, що зменшує ймовірність зловживань. Однак, з іншого боку, існує безліч ризиків.
Крім того, батькам варто знати: кожен садочок обирає із затверджених або створює власну освітню програму на основі базових програм, розроблених МОН. Тому якщо вихователі вважають, що в навчанні чогось бракує, вони можуть додати це до своєї освітньої програми, а не виносити в додаткові платні послуги.
Крім того, концепція введення платних послуг для парціальних (додаткових) програм, яка була затверджена постановою Кабінету Міністрів України, суперечить новому Закону "Про дошкільну освіту" (п. 11 ст. 16). У цьому законі чітко зазначено, що "Освітні та парціальні програми, що мають на меті досягнення результатів, визначених державними стандартами, повинні реалізовуватися лише державними та комунальними закладами дошкільної освіти за рахунок державного бюджету, місцевих бюджетів та інших дозволених законодавством джерел, без можливості фінансування з батьківських коштів".
Чергові групи можуть стати помічними для батьків, які багато працюють. Однак варто пам'ятати, що, згідно із Законом "Про дошкільну освіту" (ст. 10), кожній дитині гарантовано 11 годин безоплатного перебування в садочку. І якщо чергова група є частиною цих 11 годин (наприклад, працює з 8:00 до 19:00), вона має бути безплатною.
Які переваги цього нововведення? По-перше, воно надає школам можливість вести діяльність на легальних підставах: те, що раніше відбувалося в тіні (репетиторство, підготовчі курси), тепер можна реалізовувати відкрито — з укладанням договорів, сплатою податків та відповідальністю. По-друге, це створює зручність для батьків: коли школа організовує додаткові заняття або групи подовженого дня, це економить їхній час, зусилля та спрощує організацію. Визнання неформальної освіти є особливо важливим для дітей, які приїхали з-за кордону. Тепер їхнє навчання може бути офіційно зараховане, без необхідності повторного проходження тих самих предметів.
Які існують небезпеки?
Усі знають, що репетиторство та підготовка до НМТ в школах стали звичним способом для вчителів-предметників отримувати додатковий дохід. Так, це було не зовсім легально і без сплати податків, але в умовах, коли держава не могла забезпечити вчителям достойну зарплату, на це часто закривали очі. Проте тепер ситуація змінилася, і відповідно до нових правил, вартість цих послуг буде визначатися офіційно. Але чи відповідатиме ця ціна реальному стану на ринку? Я не впевнена. І чи не призведе це до появи нових тіньових платежів?
Суть проблеми полягає не лише у необхідності фінансування шкіл, адже в умовах війни та обмежених бюджетних можливостей на освіту це абсолютно зрозуміло. Основна проблема в тому, що держава переклала відповідальність за вирішення освітніх нерівностей і поліпшення якості навчання на плечі батьків. Рішення уряду про запровадження платних послуг у навчальних закладах виглядає так, ніби освітнім працівникам просто дозволили отримувати гідну винагороду будь-якими способами, навіть такими, що раніше викликали дискомфорт.
На мою думку, нещодавно ухвалене рішення щодо розширення платних послуг у освіті має дуже мало спільного з підвищенням якості навчання. Результати дослідження PISA-2022 показують, що освітня нерівність, зокрема її зв'язок із соціальним статусом дитини, є серйозною проблемою для України. Діти з низьким соціально-економічним становищем відстають від своїх однолітків із високим статусом майже на три роки. Це означає, що їм потрібно три додаткові роки, щоб наздогнати їх у навчанні. Цей показник є гіршим, ніж у середньому в країнах ОЕСР. Чи дійсно ми хочемо ще більше поглибити цю прірву?
Зрозуміло, що розширення списку платних послуг має бути узгоджене з чинним законодавством, зокрема з Законом "Про дошкільну освіту". Важливо вдосконалити не лише сам перелік послуг, але й механізми їх надання, щоб захистити як педагогів, так і батьків від можливих зловживань та непрозорих практик. Нинішні процедури не працюють так, як повинні. Ми спостерігали випадки конфліктів, тиску, формальної "добровільності" та численні ситуації, коли батькам доводилося відстоювати права своїх дітей. Боюсь, що ситуація може ще більше ускладнитися.
Я підтримую вчителів і навчальні заклади. Я за справедливі умови. За відкритість і повагу. За те, щоб освіта була правом, а не просто сервісом, на який потрібно підписуватися.