Посилки (НЕ) мають обмеження: особливості фінансового моніторингу в діяльності поштових служб

Яким чином посилення вимог до фінансового моніторингу позначиться на споживачах послуг поштового зв'язку?
Укрпошта повідомила, що з 1 липня змінює ліміти на виплату готівки у відділеннях фізичним особам - не більше 100 тис. грн і 10 операцій протягом місяця. Минулого тижня в соцмережах також прокотилася хвиля повідомлень про нібито можливі обмеження для користувачів Нової пошти у пересиланні посилок. Підставою для подібних обмежень та хвилювань стало посилення контролю держави за здійсненням фінансових операцій у поштовій та банківській сферах. Укрінформ коротко пояснює, як це працюватиме.
З 1 червня в Україні введено нові правила банківського контролю за фінансовими переказами на рахунках громадян, що призвело до зниження щомісячного ліміту на такі транзакції до 100 тисяч гривень. Для клієнтів, які підпадають під категорію "високого ризику", цей ліміт зменшено до 50 тисяч гривень. Зміни торкнулися не лише карткових переказів, але й платежів, здійснюваних через IBAN, які також використовуються для оплати післяплати за поштові відправлення.
Це обумовлено ухваленим у грудні 2024 року Меморандумом про забезпечення прозорості функціонування ринку банківських послуг (так званий антидроповий Меморандум), який уклали Національний банк України, банківські асоціації (НАБУ, АУБ), 44 банки, в тому числі чотири державних, та дві фінансові компанії - NovaPay та RozetkaPay (обидві мають ліцензії та статус платіжних систем). Мета ініціативи: об'єднати зусилля у протидії фінансовим злочинам та сприяти виходу підприємницької діяльність з "тіні". До цих заходів поза меморандумом приєдналася й Укрпошта, як оператор грошових переказів.
На яких підставах будуть проводитися перевірки?
В цілому, нові регуляції та процеси були запроваджені внаслідок вимог закону №361-IX "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", який також називають Законом про фінансовий моніторинг.
У контексті діяльності Нової пошти, агентом з фінансового моніторингу є її власна платіжна система NovaPay, що входить до складу групи компаній NOVA. Ця система пропонує клієнтам "Нової пошти" різноманітні фінансові послуги, серед яких є й грошові перекази. Натомість Укрпошта, як національний поштовий оператор, самостійно виконує платіжні перекази.
Згідно з чинним законодавством, обидва оператори зобов’язані аналізувати фінансові операції своїх клієнтів-фізичних осіб, які виконують грошові перекази або отримують значні суми післяплат, на предмет відповідності ризиковим критеріям. Крім того, їм необхідно оцінювати законність клієнтських фінансових транзакцій та у випадку виявлення будь-яких невідповідностей повідомляти про це Державну службу фінансового моніторингу.
"Управління правилами прийому поштових відправлень викликане вимогами актуального законодавства, зокрема Законом України №361-IX. Цей закон зобов’язує постачальників платіжних послуг, серед яких є й Укрпошта, регулярно переглядати та покращувати свої системи управління ризиками та контролю. Зокрема, це стосується перевірки джерел фінансування у випадках, коли фізичні особи виконують великі та систематичні фінансові операції, що можуть свідчити про підприємницьку діяльність", - зазначили в пресслужбі Укрпошти.
ЯКІ КЛІЄНТИ ПОШТОВИХ СЛУГ ПІДПАДАТИМУТЬ ПІД СПОСТЕРЕЖЕННЯ?
Підозра, а відповідно й необхідність детального аналізу платіжної історії клієнта поштового оператора, може виникнути через надмірну кількість транзакцій, пов'язаних із переказами або прийомом післяплат. Це, з точки зору фінансового моніторингу, може свідчити про можливе ведення незареєстрованої комерційної діяльності. Однак, у компанії NovaPay, з метою збереження конфіденційності своїх внутрішніх фінансових процедур, не уточнюють, який саме кількісний поріг таких операцій є критичним.
В Укрпошті ж зазначили, що з 1 липня у відділеннях встановлюються ліміти на виплату готівки фізичним особам:
► максимально допустима сума фінансових транзакцій протягом одного календарного місяця становить 100 тисяч гривень;
► максимальна кількість платіжних операцій упродовж одного календарного місяця - 10.
Для приватних осіб, які отримують кошти післяплатою на свою платіжну картку, умови залишаться незмінними. Максимальна сума транзакцій протягом одного дня становить 29 999 гривень. Кількість платіжних операцій за добу не може перевищувати 50. Загальна сума всіх транзакцій за один календарний місяць не повинна перевищувати 250 000 гривень, а їхня кількість - 500.
Одночасно як Укрпошта, так і Нова пошта зазначають, що більшість споживачів не помітять істотних змін, а інші матимуть можливість підготуватися до нових вимог.
"Якщо фізична особа, не маючи статусу підприємця, отримує велику з точки зору поштового оператора кількість післяплат, то NovaPay зобовʼязана обмежити надання фінансових послуг такому клієнту до отримання від нього пояснень про походження грошей", - прокоментували Укрінформу в пресслужбі "Нової пошти".
У випадку блокування платежів, слід звернутися до служби підтримки NovaPay за телефоном 0800307979 і надати детальне пояснення щодо характеру вашої діяльності. При цьому необхідно додати такі документи, як анкета, паспорт, ІПН, а також інформацію про статус ФОП. Іноді можуть бути потрібні й інші документи, наприклад, відомості про зарплату або податкову декларацію.
"У разі, якщо клієнт не представить необхідні документи та пояснення протягом двох місяців, NovaPay має право відмовити у наданні фінансових послуг. Всі заблоковані кошти стануть доступними після проходження процедури ідентифікації та подачі відповідних документів," - зазначають у компанії.
Така прискіпливість до клієнтів пояснюється, зокрема, й тим, що минулого місяця ТОВ "НоваПей" серед інших восьми учасників фінансового ринку отримала від Нацбанку звинувачення у неналежній організації та проведенні первинного фінансового моніторингу та має виплатити штраф у розмірі 90,6 млн грн. У компанії визнали порушення та не збираються оскаржувати штрафні санкції.
ЯК УНИКНУТИ НЕПРИЄМНОСТЕЙ У РОБОТІ З ПОШТОВИМИ ОПЕРАТОРАМИ?
У компанії "Нова пошта" зазначили, що відтепер вони планують проводити більш детальну перевірку своїх клієнтів. Проте блокувати відправлення чи видачу посилок не мають наміру. Також не вводитимуть обмежень на кількість посилок, які можна надсилати або отримувати. "Не виникне жодних питань щодо нерегулярних відправлень з невеликою післяплатою, так само як і щодо одержувачів таких посилок", - повідомили представники компанії.
Для безперешкодної організації регулярних відправлень з післяплатою поштові оператори рекомендують зареєструвати ФОП або обрати іншу юридичну форму. "NovaPay в такому випадку готова укласти угоди на надання послуг доставки та грошових переказів. Якщо клієнт веде бізнес і має статус ФОП, "Нова пошта" повинна отримати документи, що підтверджують легальність його підприємницької діяльності", - зазначається в роз'ясненні компанії.
В Укрпошті одностайно висловили підтримку своїм колегам: "Укрпошта прагне забезпечити прозорість та законність у своїй діяльності і закликає всіх клієнтів, які систематично займаються продажем товарів або наданням послуг, зареєструватися як суб'єкти підприємницької діяльності. Це допоможе уникнути потенційних проблем з фінансовими розрахунками та оподаткуванням у майбутньому".